خلاصة:
هدف این پژوهش، بررسی رابطهی ادراک دانشجویان از جهانیشدن آموزش عالی با ارزیابی آنان از کیفیت فرآیندهای یاددهی ـ یادگیری از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه سمنان بود. مطالعه حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمام دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه سمنان و نمونه پژوهش 200 نفر از دانشجویان (148 نفر کارشناسی ارشد، 52 نفر دکترا) بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش مقیاسهای سنجش ادراک دانشجویان از جهانیشدن آموزش عالی و ارزیابی کیفیت فرآیندهای یاددهی ـ یادگیری بود. برای بررسی پایایی این ابزارها از آلفای کرونباخ و برای بررسی روایی آنها از روایی محتوایی استفاده شد. دادهها با مدل معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزارهای SPSS و LISREL تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که از دیدگاه دانشجویان، ادراک اجتماعی ـ فرهنگی و تأکید بر یادگیری مادامالعمر بالاترین میانگین را به خود اختصاص دادهاند. بین ادراک دانشجویان از جهانیشدن آموزش عالی (ادراک فردی، ادارک اقتصادی، ادارک اجتماعی ـ فرهنگی) با ابعاد ارزیابی آنان از کیفیت فرآیندهای یاددهی ـ یادگیری (فناوری اطلاعات و ارتباطات، عناصر آموزشی، تبادل استاد و دانشجو، سرمایهگذاری، تأکید بر یادگیری مادامالعمر، تنوع رشته و مدارک، برنامه و پروژه) در بیشتر موارد رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. ادراک دانشجویان از جهانیشدن آموزش عالی پیشبینی کننده مثبت و معنادار ارزیابی آنان از کیفیت فرآیندهای یاددهی ـ یادگیری میباشد. ادراک دانشجویان از جهانیشدن آموزش عالی به طور مستقیم ارزیابی آنان از کیفیت فرآیندهای یاددهی ـ یادگیری را تحت تأثیر قرار میدهد.
ملخص الجهاز:
Robertson, Novelli, Dale, Tikly, Dachi & Ndebela 7.
با این اوصاف ، پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه ادراک دانشجویان از جهانیشـدن آموزش عالی بـا ارزیـابی آنـان از کیفیـت فرآینـدهای یـاددهی ـ یـادگیری از دیـدگاه دانشـجویان کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه سمنان طرح ریزی و اجرا شده است ، تا ضـمن بررسـی رابطـه ی بین این دو متغیر به اصلاح و بهبود راهبردهای کیفیت فرآیندهای یاددهی ـ یـادگیری در راسـتای جهانیشدن آموزش و به طور کلی به توسعه و بهسازی آن یاری رساند.
Muijs & Reynolds {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به آن چه در مبانی نظری مطرح گردید و بررسی پیشینه ی پژوهش مشخص میگـردد که هر چند تاکنون پژوهش های متعددی در زمینه دو متغیر جهانیشدن آمـوزش عـالی و کیفیـت فرآیندهای یاددهی ـ یادگیری صورت گرفته است ، اما تاکنون پژوهش مدونی بـه بررسـی همزمـان این دو متغیر و رابطه آن دو به ویژه تأثیرپذیری یکی از دیگری نپرداخته است ، لذا پـژوهش حاضـر با توجه به خلأ پژوهشی اشاره شده ، درصدد بررسی رابطه دو متغیـر جهـانیشـدن آمـوزش عـالی و ارزیابی کیفیت فرآیندهای یـاددهی ـ یـادگیری در بـین دانشـجویان کارشناسـی ارشـد و دکتـرای دانشگاه سمنان و نیز میزان پیش بینی کیفیـت فرآینـدهای یـاددهی ـ یـادگیری بـر اسـاس ادراک دانشجویان از جهانیشدن آمـوزش عـالی بـوده اسـت .