خلاصة:
از آنجا که صرف و نحو از مهمترین واحدهای آموزش زبان عربی به دانشجویان رشتۀ زبان و ادبیات فارسی است، و از آنجا که دانشجویان این رشته به رغم گذراندن هشت واحد صرف و نحو در مقطع کارشناسی و دو واحد در مقطع کارشناسی ارشد، حتی در مقطع دکتری از حل سادهترین مسائل صرفی و نحوی عاجزند، پژوهش حاضر میکوشد با روش پیمایش و ابزار پرسشنامه و مصاحبه به بررسی آموزش صرف و نحو عربی به دانشجویان کارشناسی ارشد رشتۀ زبان و ادبیات فارسی بپردازد. جامعۀ آماری پژوهش، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و استادان رشتۀ زبان و ادبیات فارسی در دانشگاههای تهران، علامۀ طباطبایی و بهشتی هستند. در این پژوهش میزان دو متغیر «کیفیت کتاب آموزشی صرف و نحو» و « استفاده استادان از راهبردهای مناسب در تدریس صرف و نحو» از نظر دانشجویان و استادان بررسی شده است. از جمله یافتههای پژوهش حاضر این است که از نظر بیشتر دانشجویان، کتاب آموزشی صرف و نحو (باعنوان: شرح ابن عقیل)کیفیت مطلوبی ندارد و همچنین استادان در سطح پایینی از راهبردهای مناسب تدریس صرف و نحو استفاده میکنند.از آنجا که صرف و نحو از مهمترین واحدهای آموزش زبان عربی به دانشجویان رشتۀزبان و ادبیات فارسی است، و از آنجا که دانشجویان این رشته به رغم گذراندن هشت واحد صرف و نحو در مقطع کارشناسی و دو واحد در مقطع کارشناسی ارشد، حتی در مقطع دکتری از حل سادهترین مسائل صرفی و نحوی عاجزند، پژوهش حاضر میکوشد با روش پیمایش و ابزار پرسشنامه و مصاحبه به بررسی آموزش صرف و نحو عربی به دانشجویان کارشناسی ارشد رشتۀ زبان و ادبیات فارسی بپردازد. جامعۀآماری پژوهش، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و استادان رشتۀ زبان و ادبیاتفارسی در دانشگاههای تهران، علامۀ طباطبایی و بهشتی هستند. در این پژوهش میزاندو متغیر «کیفیت کتاب آموزشی صرف و نحو» و « استفاده استادان از راهبردهای مناسب در تدریس صرف و نحو» از نظر دانشجویان و استادان بررسی شده است. از جمله یافتههای پژوهش حاضر این است که از نظر بیشتر دانشجویان، کتاب آموزشی صرف و نحو (با عنوان: شرح ابن عقیل)کیفیت مطلوبی ندارد و همچنین استادان در سطح پایینی از راهبردهای مناسب تدریس صرف و نحو استفاده میکنند.
ملخص الجهاز:
"استادان شما تا چه میزان بر فهم عملی صرف و نحو ـ و نه بر حفظ قواعد ـ تأکید دارند؟ جدول 3 فراوانی نسبی سنجههای مربوط به میزان استفاده استادان از راهبردهای مناسب تدریس صرف و نحو عربی از نظر دانشجویان معرفها بالا متوسط پایین کل فراوانی درصد فراوانی درصد فراوانی درصد فراوانی درصد میزان ارتباطدهی مسائل قبلی و جدید درس 4 2/6 25 3/40 33 2/53 62 100 میزان استفاده استاد از مثالهای متنوع و خارج از کتاب 3 8/4 13 21 46 2/74 62 100 استفادۀ استادان از متون ادبی و عبارات زیبا و نشاطانگیز 4 5/6 15 2/24 43 4/69 62 100 بهرهگیری استاد از مثالهای روشن و مرتبط 3 8/4 22 5/35 37 7/59 62 100 میزان استفاده استاد از متون عربی به جای مثالهای کوتاه 2 2/3 6 7/9 54 1/87 62 100 گزینش موارد ضروری و کاربردی 5 1/8 35 5/56 22 5/35 62 100 کیفیت به کارگیری دستور زبان فارسی 3 8/4 28 2/45 31 50 62 100 آموزش صرف و نحو در راستای فهم و خواندن صحیح متون 3 8/4 14 6/22 45 6/72 62 100 تأکید استاد بر فهم کاربردی صرف و نحو و نه حفظ قواعد 11 7/17 15 2/24 36 1/58 62 100 طبق دادههای آماری به دست آمده در مورد سؤال اول (میزان ارتباطدهی مسائل قبلی و جدید درس) این مجموعه 2/6 درصد از دانشجویان در سطح بالا، 3/40 در سطح متوسط و 2/53 درصد در سطح پایین به این پرسش پاسخ دادند."