خلاصة:
این پژوهش، با هدف مقایسه بهزیستی معنوی، بهزیستی روانشناختی و کارآمدی خانواده در میان دانشجویان و طلاب به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری، دانشجویان مرد و زن متاهل کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاهها و طلاب سطح 2 و 3 حوزههای علمیه شهر قم بود که تعداد 391 نفر از آنان به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. برای انجام این پژوهش، از سه پرسشنامه بهزیستی معنوی، بهزیستی روانشناختی و کارآمدی خانواده استفاده شد. دادهها توسط شاخصهای مرکزی، شاخصهای پراکندگی و آزمون مقایسه میانگین چند متغیره و با کمک نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بهدست آمده نشان داد که بین میانگین نمره بهزیستی معنوی، بهزیستی روانشناختی و کارآمدی خانواده دانشجویان و طلاب در سطح (05/0P≤) تفاوت معناداری وجود دارد.
This study was a survey aimed at comparing the spiritual well-being، psychological well-being and efficiency of family among university and seminary students. The statistical population consisted of male and female، married graduate and postgraduate students of universities and Level 2 and 3 seminaries in Qom. 391 participants were selected through convenient sampling. In this study، three questionnaires of spiritual well-being، psychological well-being and family efficiency were used. Data were analyzed through measures of central tendency، measures of dispersion and multivariate analysis of compare means test using SPSS software. The results showed that there is a significant difference in the mean score of spiritual well-being، psychological well-being and family efficiency of university and seminary students (P ≤ 0. 05).
ملخص الجهاز:
"ریف (1995)، بهزیستی روانشناختی را تلاش برای کمال در جهت تحقق تواناییهای بالقوه واقعی فرد و دارای شش مقیاس میداند که عبارتند از: پذیرش خود (نگرش مثبت نسبت به خود و پذیرش جنبههای مختلف خود)، روابط مثبت با دیگران (رضایت از رابطه با دیگران و درک اهمیت این وابستگیها)، خودمختاری (احساس استقلال و تأثیرگذاری در رویدادهای زندگی و نقش فعال در رفتارها)، تسلط بر محیط (کنترل فعالیتهای بیرونی و بهرهگیری مؤثر از فرصتهای پیرامونی)، زندگی هدفمند (داشتن هدف در زندگی و باور به اینکه زندگی حال، گذشته و آینده معنادار است)، رشد فردی (احساس رشد مداوم و دستیابی به تجربههای نو) (بیانی و همکاران، 1387).
شاخصهای توصیفی نمرههای بهزیستی روانشناختی به تفکیک گروه آزمودنی (دانشجویان- طلاب) متغیر گروه میانگین انحراف معیار کجی کشیدگی آزمون شاپیرو ویلک سطح معناداری پذیرش خود دانشجویان 00/4 650/0 026/0 -186/0 992/0 447/0 طلاب 21/4 723/0 043/0 -457/0 981/0 008/0 رابطه مثبت با دیگران دانشجویان 31/4 704/0 -518/0 -187/0 981/0 015/0 طلاب 55/4 707/0 -223/0 -282/0 985/0 034/0 خودمختاری دانشجویان 83/3 539/0 478/0 -025/0 990/0 271/0 طلاب 00/4 544/0 089/0 -228/0 992/0 308/0 تسلط بر محیط دانشجویان 09/4 650/0 080/0 -031/0 995/0 862/0 طلاب 45/4 684/0 -132/0 -437/0 982/0 010/0 زندگی هدفمند دانشجویان 29/4 675/0 -391/0 -150/0 992/0 365/0 طلاب 61/4 654/0 580/0 -690/0 968/0 000/0 رشد شخصی دانشجویان 42/4 575/0 -427/0 -063/0 992/0 428/0 طلاب 69/4 542/0 592/0 -496/0 981/0 008/0 بر اساس دادههای جدول 8، سطح معناداری آزمون شاپیرو ویلک نشان میدهد فرض نرمال در برخی از زیرمقیاسهای بهزیستی روانشناختی رعایت نشده است.
هوشیاری، جعفر، 1393، رابطه کارآمدی خانواده با بهزیستی روانشناختی و معنوی در دانشجویان و طلاب متأهل دانشگاهها و حوزههای علمیه شهر قم، پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی، ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه."