خلاصة:
هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل دیدگاههای مدیران کتابخانههای دانشگاهی ایران در مورد مستندسازی تجارب و دانش، بهمنظور شناسایی زیرساختها و سازوکارهای لازم به این منظور است. روش: پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش پیمایشی _ تحلیلی صورت گرفته است. ابزار پژوهش، پرسشنامهای محققساخته بود که با مرور متون و منابع مرتبط و با اعمال نظر متخصصان حوزه، تهیه و در میان 88 نفر از مدیران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توزیع شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که از دیدگاه مدیران، وجود پنج زیرساخت و عامل: ساختاری، فرهنگی، قانونی، فناورانه و رفتاری بهترتیب اولویت، برای مستندسازی ضروری است. انتقال تجارب کارکنان قبل از بازنشستگی به افراد جانشین، برخورداری مدیران صاحب تجربه از حقوق مالکیت معنوی، ایجاد دستنامۀ مستندی از تجارب و اقدامات مهم انجامگرفته در کتابخانه و انتشار تجارب مستندشدۀ مدیران، از جملۀ سازوکارهایی بودند که بهمنظور بهبود و توسعۀ نظام مستندسازی در کتابخانهها شناسایی شدند. اصالت و ارزش: بهنظر میرسد با توجه به بررسیهای انجامگرفته، این پژوهش برای نخستین بار به شناسایی زیرساختهای لازم برای مستندسازی تجارب و دانش در کتابخانهها میپردازد و یافتههای این پژوهش شاید نقطۀ آغازی برای انجام دادن مستندسازی در بافت کتابخانهها و الگویی برای سایر کتابخانهها و مراکز اطلاعاتی باشد.
ملخص الجهاز:
اصالت و ارزش : به نظر ميرسد با توجه به بررسيهاي انجام گرفتـه ، ايـن پـژوهش بـراي نخسـتين بـار بـه شناسايي زيرساخت هاي لازم براي مستندسازي تجارب و دانش در کتابخانه ها ميپـردازد و يافتـه هـاي ايـن پژوهش شايد نقطۀ آغازي براي انجام دادن مستندسازي در بافت کتابخانه ها و الگويي براي ساير کتابخانـه هـا و مراکز اطلاعاتي باشد هدف : .
بنابراين اين پژوهش سعي دارد که توجه خود را به قدم اول در مستندسازي تجارب و دانش در کتابخانه ها يعني بررسي شرايط و زيرساخت هاي لازم معطوف کند؛ چرا که مهم است که مشـخص شـود آيـا کتابخانـه هـا براي پياده سازي مستندسازي تجربه و دانش ، زيرساخت هاي لازم را فراهم کرده اند يـا خيـر.
رتبه بندي زيرساخت ها و عوامل ساختاري مؤثر بر مستندسازي بر اساس آزمون فريدمن درجۀ ميانگين عوامل ساختاري مؤثر بر مستندسازي تجارب و دانش اهميت رتبه ١ ايجاد فضايي براي افزايش تعامل و ارتباطات بين مديران و کارکنان ٤/٠٩ ٢ وجود ابزارها و امکانات مناسب براي فعاليت نظام مستندسازي تجارب ٣/٨٢ 3 ثبت تجارب در کتابخانه به عنوان وظيفۀ سازماني 3/69 4 تشکيل گروه هاي متشکل از افراد با زمينۀ تجارب مشترک 3/45 ٥ تخصيص امکانات و بودجۀ کافي براي گسترش نظام مستندسازي ٣/٤٤ 6 تشکيل گروه ، دفتر يا دبيرخانۀ مستندسازي تجارب در سازمان ٢/٥١ x2= 40/92, df=5 , sig= 0/000 بـا توجـه بـه يافتـه هـا مـيتـوان گفـت کـه زيرسـاخت و عامـل سـاختاري، يکـي از مهـم تـرين زيرساخت ها و عوامل مؤثر بر مستندسازي محسوب ميشود و مديران به نقش و اهميت ايـن عامـل در اثربخشي سيستم مستندسازي واقفند.