خلاصة:
در عصر حاضر، دسترسی به اطلاعات و استفاده مؤثر از آن برای تمام اقشار جامعه به منزله یک اصل اساسی در زندگی اجتماعی و حرفه ای به شمار می رود. در این راستا، داشتن سواد اطلاعاتی ابزار ارتباط با جهان میباشد. هدف از این مطالعه، بررسی رابطه بین آموزش سواد اطلاعاتی با عملکرد تحصیلی دانشجویان کارشناسیارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن بوده است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسیارشد رشته های علوم تربیتی، مشاوره و روانشناسی به تعداد 688 نفر بود. نمونه آماری از طریق جدول کرجسی و مورگان، 242 نفر تعیین و به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای بر حسب رشته تحصیلی انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. روایی محتوایی آن توسط استادان و متخصصان مربوطه مورد تأیید قرار گرفته است. پایایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ برابر 0/79 بهدست آمد. جهت بررسی و تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس دو راهه و رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. نتایج حاصل از بررسی سؤالات تحقیق نشان داد که رابطه معناداری بین آموزش سواد اطلاعاتی (یافتن، استفاده کردن و انگیزه) با عملکرد تحصیلی دانشجویان مقطع کارشناسیارشد وجود دارد و 10/5 درصد تغییرات عملکرد تحصیلی دانشجویان را متغیر آموزش سواد اطلاعاتی تبیین می کند.
ملخص الجهاز:
"نتایج حاصل از بررسی سؤالات تحقیق نشان داد که رابطه معناداری بـین آمـوزش سـواد اطلاعـاتی (یافتن ، استفاده کردن و انگیزه ) با عملکرد تحصیلی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد و ١٠/٥ درصد تغییرات عملکرد تحصیلی دانشجویان را متغیر آموزش سواد اطلاعاتی تبیین میکند.
با توجه به هدف اصلی این پژوهش که بررسی رابطه بین آمـوزش سـواد اطلاعـاتی و عملکـرد تحصیلی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن و ارایه پیشـنهادهای کاربردی به مسؤولان دانشگاه بر اساس نتایج تحقیق میباشد؛ سؤال های تحقیق به شرح زیر مطـرح میگردد.
یافته ها سؤال اول : چه رابطه ای بین آموزش سواد اطلاعـاتی (یـافتن ، اسـتفاده کـردن و انگیـزه ) بـا عملکـرد تحصیلی دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن وجود دارد؟ جدول ٢.
خلاصه آزمون ضریب همبستگی پیرسون مربوط به سؤال اول مؤلفه ها شاخص ها عملکرد تحصیلی ضریب همبستگی پیرسون 0/295 یافتن سطح معناداری 0/000 تعداد 242 ضریب همبستگی پیرسون 0/307 استفاده کردن سطح معناداری 0/000 تعداد 242 ضریب همبستگی پیرسون 0/260 انگیزه سطح معناداری 0/000 تعداد 242 بر اساس جدول ٢، نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل داده ها نشان میدهـد کـه مقـدار ضـریب همبستگی پیرسون محاسبه شده برای شاخص یـافتن (٠٢٩٥=r) در سـطح اطمینـان ٩٥ درصـد و بـا درجه آزادی ٢٤٠، از مقدار ضریب همبستگی بحرانـی جـدول (٠١٩٥=r) بـزرگ تـر شـده اسـت .
بحث و نتیجه گیری یافته های پژوهش نشان داد که رابطه معنـاداری بـین ابعـاد آمـوزش سـواد اطلاعـاتی شـامل یـافتن ، اسـتفاده کـردن و انگیـزه ) بـا عملکـرد تحصـیلی دانشـجویان دوره کارشناسـی ارشـد دانشـگاه آزاد اسلامی واحد رودهن وجود دارد."