خلاصة:
آموزش و پرورش، به منظور حفظ و ارتقای نقش خود در امر تعلیم و تربیت دانش آموزان، ناگزیر از بهکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تبیین عوامل مؤثر بر استفاده معلمان ابتدایی شهرستان بندرانزلی از فنآوری های اطلاعاتی و ارتباطی در فعالیت های آموزشی به انجام رسید. این پژوهش، کمی- کاربردی و از نظر گردآوری داده ها، پیمایشی است. از 280 نفر معلم ابتدایی شهرستان بندرانزلی، 162 نفر به روش تصادفی ساده بهعنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفتند. یافته های پژوهش نشان داد که امکانات فنی مربوط به فنآوری اطلاعات و ارتباطات در تعیین هدف، عمده ترین عامل مؤثر بر میزان بهکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات توسط معلمان هستند. بر اساس نتایج تحقیق، سه عامل از تحلیل عاملی اکتشافی استخراج شد: عامل اول هدف و محتوا، عامل دوم روش تدریس و ارزشیابی و عامل سوم امکانات فنی که در مجموع 83/74% از واریانس کل را تبیین کرده اند. با توجه به یافتههای تحقیق، فراهم ساختن امکانات فنی و ارتقای صلاحیت های معلمان از طریق برگزاری دورههای ضمن خدمت مناسب پیشنهاد می شود.
ملخص الجهاز:
"عوامل مؤثر بر کاربست فن آوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی توسط معلمان ، پس از چرخش عامل ها مقدار ویژه درصد واریانس تبیین شده درصد واریانس تجمعی عامل اول ٥/١٤ 33/05 33/05 عامل دوم ٤/٢٦ 28/12 61/17 عامل سوم ٣/١٥٠ ٢٢/٥٧ 83/74 بر اساس یافته های پژوهش و با توجه به جدول ٣، سه عامل استخراج شده از تحلیل عاملی اکتشـافی در مجموع ٨٣/٧٤% از واریانس کل را تبیین کرده اند.
Zamani et al)، سـتاری و جعفرنـژاد (٢٠١٠ ,Jafar Nejad &Sattari ) و نصـیری علـیآبـادی و تقـیپـورظهیر (٢٠٠٩ ,Taghipoor Zahir &Nasiri Aliabadi ) اهمیـت امکانـات فنـی در کـاربرد فـن آوری اطلاعات و ارتباطات ، مطالعات مختلفی صلاحیت ها، شایستگیها و ویژگـیهـای فـردی معلمـان را بررسی کرده اند و آنها را به عنوان عوامل مؤثر در کاربرد فـن آوری اطلاعـات و ارتباطـات معرفـی کرده اند، که بر اهمیت امکانات فنی در فرآیند آموزش تأکید دارند، سازگار است .
بنابراین ، در مجموع ، بر اساس یافته های پژوهش صلاحیت های معلم و حمایـت سازمانی در تدوین هدف و محتوای برنامه درسی مقدار بیشتری از واریانس کلـی را تبیـین کـرده و بـه عنـوان عامـل اول در تحلیـل عـاملی اکتشـافی وارد مـیشـوند و پـس از آنهـا روش تـدریس و ارزش یابی که در تلاش هستند تا محتوای متناسب با اهداف را بـه دانـش آمـوزان در برنامـه درسـی آموزش بدهند به عنوان عامل دوم در نظر گرفته شدند."