خلاصة:
این مطالعه تأثیر شوخطبعی بر فرهنگ سازمانی و انسجام گروهی را با روش تحلیل عاملی تحلیل کرده است. جامعة آماری این پژوهش را همة کارکنان دانشگاه فنیوحرفهای کرمانشاه تشکیل دادهاند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی نسبی و بهرهگیری از جدول مورگان، 181 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز با بهکارگیری پرسشنامه جمعآوری و با نرمافزار آموس تحلیل شد. نتایج حاکی از آن است که بین شوخطبعی و فرهنگ سازمانی (فرهنگ مشارکتی، انعطافپذیر، مأموریتی و سازگاری) ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، بین شوخطبعی و انسجام گروهی (انسجام تکلیف و انسجام اجتماعی) رابطة معناداری وجود دارد. در نهایت، میتوان گفت مدیران ملزم به پذیرش طنز به عنوان یکی از اشکال ارتباطات هستند، و باید نسبتی منطقی بین هدفهای سازمانی و استانداردهای عمومی- اجتماعی کار برقرار کنند.
ملخص الجهاز:
دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال ، تهران ، ایران (تاریخ دریافت : ١٣٩٣/٠٩/٠٣؛ تاریخ پذیرش : ١٣٩٣/١٢/٢٠) چکیده این مطالعه تأثیر شوخ طبعی بر فرهنگ سازمانی و انسجام گروهی را با روش تحلیل عاملی تحلیل کرده است .
همچنین ، شوخ طبعی میتواند بـه تشـکیل گـروه هـای غیررسـمی درون سازمان منجر شود و بدین شکل انسجام درون گروهـی بیشـتر مـیشـود، زیـرا روحیـه هـا و خلق وخوی افراد درون این گروه های غیررسـمی بیشـتر بـه هـم نزدیـک اسـت .
Group Cohesion فرضیۀ اصلی اول : بین شوخ طبعی و فرهنگ سازمانی رابطه وجود دارد.
ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش به منظور جمع آوری داده ها سه پرسشنامه به کار گرفتـه شـده اسـت کـه بـر اسـاس متغیرهای مورد بررسی به ترتیب ، ٢٢ پرسش برای شوخ طبعی ، ٣٠ پرسش برای فرهنـگ سـازمانی ، و ٣٢ پرسش برای انسجام گروهی مطرح شده است .
در ضمن ، ضریب تأثیر شوخ طبعی بر فرهنگ سـازمانی ٠/٨٣ و انسجام گروهی ٠/٩١ است که تأثیری قابل توجه است ، نتایج این مطالعه یافته های کـوپر (٢٠٠٥) را تأیید میکند.
نتایج به دست آمـده از شاخص های برازش مدل حاکی از تأثیر مثبت و معنادار ٠/٦٩ شوخ طبعی بـر انسـجام اجتمـاعی است که به این ترتیب فرضیه فرعی هفتم پژوهش نیز پذیرفته میشود.
یافته های حاصل از مدل معادلات ساختاری برای آزمون فرضیه های تحقیق فرضیه - شاخص ضریب استاندارد عدد معناداری نتیجۀ آزمون بین شوخ طبعی و فرهنگ سازمانی رابطه وجود دارد.
"Funny business: implications for management and leadership of a culture of humor".