خلاصة:
مقدمه و هدف: اصل درستنویسی اصل مشترک نوشتن به یک زبان است. درستنویسی، بهویژه در نوشتار علمی ضروری و عامل روان و سلیس بودن متن است. هدف این مطالعه نگاهی نقادانه به مسائل و مشکلات ویرایشی نوشتههای مربوط به علم اطلاعات و دانششناسی از لابهلای مقالات منتشر شده در مجلات جاری این رشته به زبان فارسی است. روش: تعداد 89 مقالۀ منتشر شده در آخرین شماره از یازده عنوان مجلۀ فارسی این رشته، در تابستان و پاییز 1392 تحلیل محتوا و از نظر مسائل ویرایشی در سه نوع ویرایش (فنی، ساختاری-زبانی، و محتوایی یا تخصصی) بررسی شد. یافتهها: نتایج نشان دهندۀ وجود نارساییهای زیاد در این زمینه و حاکی از راهیابی «آیین بدنویسی»[1] به نوشتههای این رشته در هر سه نوع ویرایش بود. نتیجهگیری: آموزش کاربردی زبان فارسی در دورۀ تحصیلات دانشگاهی، دقت نویسندگان در نوشتن مقالات، حساسیت داوران و وسواس ویراستاران برای رفع نسبی این نارساییها لازم است. [1] این عبارت را از زندهیاد دکتر عباس حری (1370) عاریت گرفتهایم.
Introduction and Aim: Correct-writing is the common principle of writing in a language. Correct-writing، especially in scientific writings is a necessity and results in text fluency and perspicacity. This study aimed to critically overview the editing problems in the articles published in the current Knowledge and Information Science Persian Journals.
Method: 89 articles published in the last published issue of 11 journals of the field were undergone content analysis and studied from editing viewpoint in three editing types (including that of technical، structural-lingual، and professional) in the summer and autumn of 2013.
Findings: There are enormous deficiencies in this context and prevalence of “bad-writing custom” into the writings in each of the three editing types.
Conclusion: Applicable education of Persian in academic studies، authors’ accuracy in writing and the deep care of reviewers and editors are needed for relatively removing these deficiencies.
ملخص الجهاز:
راه یابی «آیین بدنویسی» به نوشته های علم اطلاعات و دانش شناسی: نگاهی به مشکلات ویرایشی در مقاله های مجلات جاری چکیده مقدمه و هدف : اصل درست نویسی اصل مشترک نوشتن به یک زبان است .
هدف این مطالعه نگاهی نقادانه به مسائل و مشکلات ویرایشی نوشته های مربوط به علم اطلاعات و دانش شناسی از لابه لای مقالات منتشر شده در مجلات جاری این رشته به زبان فارسی است .
اما راستی، آیا زبان نوشتاری را در نوشته های علمی درست به کار میبریم ؟ نوشته های علمی ما چقدر با زبان معیار و درست فاصله دارد؟ تجربۀ دو تن از نویسندگان این مقاله در طول سال ها تدریس ، تحقیق و مطالعه در قلمروهای مختلف علم اطلاعات و دانش شناسی نشان میدهد برای بسیاری از ما، کاربرد درست زبان فارسی دشوار است .
بر این اساس ، هدف این مطالعه نگاهی نقادانه به مسائل و مشکلات ویرایشی (زبانی) نوشته - های مربوط به علم اطلاعات و دانش شناسی از لابه لای مقالات منتشر شده در مجلات جاری این رشته است .
٣)، بخش «کتابشناسی ویرایش »)، در باب مشکلات ویرایشی نوشته های علم اطلاعات و دانش - شناسی، پژوهشی انجام نشده است و جای چنین پژوهشی با توجه به اهمیت پاسداشت زبان فارسی در شرایط کنونی و هجوم انواع ترجمه ها و نوشته های غیررسمی و ویرایش نشده به این رشته ، به ویژه در محیط مجازی تاکنون خالی مانده است .