خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر با هدف آزمون روایی عاملی نسخة جامع پرسشنامه هیجانات پیشرفت (AEQ؛ پکران، گوئتز و پری، 2005) در گروهی از دانشجویان ایرانی انجام شد. روش: در مطالعۀ همبستگی حاضر، 317 دانشجوی کارشناسی (141 پسر و 176 دختر) به نسخة اصلی پرسشنامة هیجانات پیشرفت پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی از روش آماری تحلیل عاملی تأییدی و به منظور بررسی همسانی درونی از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتیجه: نتایج تحلیل عاملی تأییدی نسخة فارسی پرسشنامه نشان داد که ساختار عاملی مرتبة بالاتر پرسشنامه برای اندازهگیری هیجانات لذت، امید، غرور، تسکین، خشم، اضطراب، شرم، ناامیدی و خستگی در موقعیتهای تحصیلی مختلف شامل کلاس درس، یادگیری و امتحان به طور تجربی از روایی درونی آن حمایت کرد. علاوه بر این، ضرایب همسانی درونی مقیاسهای چندگانه در موقعیتهای تحصیلی مختلف بین 74/0 تا 87/0 به دست آمد. در مجموع،نتایج مطالعة حاضر، از یک سو شواهدی را در دفاع از نظریة کنترل ارزش هیجانات پیشرفت ارائه کرد و از سوی دیگر نشان داد که پرسشنامۀ مورد مطالعه برای سنجش سازة هیجانات پیشرفت در گروه نمونة دانشجویان ایرانی، ابزاری روا و پایا است.
ملخص الجهاز:
نتيجه : نتايج تحليل عاملي تأييدي نسخۀ فارسي پرسشنامه نشان داد که ساختار عاملي مرتبۀ بالاتر پرسشنامه براي اندازه گيري هيجانات لذت ، اميد، غرور، تسکين ، خشم ، اضطراب ، شرم ، نااميدي و خستگي در موقعيت هاي تحصيلي مختلف شامل کلاس درس ، يادگيري و امتحان به طور تجربي از روايي دروني آن حمايت کرد.
در مطالعـۀ کديور و همکاران (١٣٨٨) که با هدف آزمـون سـاختار عـاملي نسـخۀ دانـش آمـوزي پرسشنامۀ هيجانات پيشرفت انجام شد، نتايج تحليل عاملي تأييدي پرسشنامۀ هيجانات پيشرفت از ساختار چند بعدي اين پرسشنامه به تفکيک براي دو بعـد کلـي هيجانـات مربوط به کلاس و هيجانات مربـوط بـه يـادگيري در بـين گروهـي از دانـش آمـوزان دبيرستاني ايراني به طور تجربي حمايت کرد.
The role of test hope and hopelessness in self-regulated learning: Relations between volitional strategies, cognitive appraisals and academic achievement.
Students’ emotions during homework in mathematics: Testing a theoretical model of antecedents and achievement outcomes.
The control-value theory of achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice.
Boredom in achievement settings: Exploring control- value antecedents and performance outcomes of a neglected emotion.