خلاصة:
پژوهش حاضر، بااستفاده از الگویابی معادلات ساختاری، در پی وارسی رابطة میان انتظار عملکرد و تلاش، نفوذ اجتماعی، شرایط تسهیلکننده، و ابعاد فرهنگی هافستد(مردانگی/زنانگی، ابهامگریزی، فردگرایی/جمعگرایی، و فاصلة قدرت) با پذیرش فناوری اطلاعات است. 150 آموزگار دورة ابتدایی ناحیة یک شهرستان ارومیه با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و به پرسشنامهای متشکل از خردهمقیاسهای تصمیم به استفاده، انتظار عملکرد، انتظار تلاش، نفوذ اجتماعی، شرایط تسهیلکننده(ونکاتش و همکاران، 2003)، فردگرایی/جمعگرایی، فاصلة قدرت وابهامگریزی(اسرایت و کاراهانا، 2006)، و مردانگی/زنانگی(اسرایت، 2000) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از الگویابی معادلات ساختاری براساس روش حداقل مجذورات جزئی(پی.ال.اس[1]) استفاده شد. یافتهها نشان دادند که انتظار عملکرد و تلاش، و نفوذ اجتماعی بر تصمیم به استفاده از فناوری اطلاعات اثر مثبت و معنادار دارند. شرایط تسهیلکننده و مردانگی/زنانگی نیز اثر مثبت و معناداری بر استفاده داشت. همچنین، اثر ابهامگریزی و فاصلة قدرت نیز بر این متغیر منفی و معنادار بود. اما اثر فردگرایی/جمعگرایی بر این متغیر معنادار نبود. در نهایت، مدل آزمون شده 27 درصد از تغییرات تصمیم به استفاده از رایانه و 19 درصد تغییرات استفاده را پیشبینی کرد. [1] PLS
ملخص الجهاز:
عوامل مؤثر بر استفاه از رایانهها در بین آموزگاران: آزمون نظریة یکپارچة پذیرش و استفاده از فناوری حسن قلاوندی چکیده پژوهش حاضر، با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری، در پی وارسـی رابطۀ میان انتظار عملکرد و تلاش ، نفوذ اجتماعی، شرایط تسهیل کننده ، و ابعاد فرهنگی هافسـتد(مردانگی/زنانگی، ابهـام گریـزی، فردگرایی/جمـع - گرایی، و فاصلۀ قدرت ) با پذیرش فناوری اطلاعات است .
نظریۀ یکپارچۀ پذیرش و استفاده از فناوری از چهار متغیر برون زا(انتظار عملکرد ١٠، انتظار 14 تلاش ١١، نفوذ اجتماعی ١٢ ،و شرایط تسهیل کننده ١٣) و دو متغیر درون زا(تصمیم به اسـتفاده و رفتار استفاده ) تشکیل شده است .
Srite, Thatcher & Galy 9.
در کشور ایران ، تاکنون تحقیقی در زمینۀ آزمون این مدل در تعلیم و تربیت انجام نگرفته است و لزوم پژوهش در ایـن زمینـه احسـاس میشود تا بتوان راهبردهای لازم را جهت افزایش استفادة کاربران سازمان های آموزشی از رایانه و فناوری اطلاعات به برنامه ریزان ارائه شود و به آنها در تلفیق این فناوری در ایـن سـازمان هـا 1.
Veiga, Floyd, and Dechant 3.
Vinzi, Henseler & Wang شرایط تسهیل کننده ، و ابعاد فرهنگی هافستد نیز ١٩ درصد از تغییرات استفاده را تبیین می کنند.
Information technology(IT) in Saudi Arabia: Culture and the acceptance and use of IT.
The influence of national culture on the acceptance and use of information technologies: An empirical study.
A validation of the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology.
The use of unified theory of acceptance and use of technology to confer the behavioral model of 3G mobile telecommunication users.