خلاصة:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی با عملکرد تربیتی افسران صف در دانشگاه علوم انتظامی امین انجام شده است که از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر روش انجام، توصیفی -همبستگی است ، جامعه آماری عبارتست از کلیه فرماندهان صف ، به تعداد٨٠ نفر که در دانشگاه علوم انتظامی در سال ١٣٩٣ مشغول به خدمت می باشند و نمونه آماری تعداد٦٠ نفر از فرماندهان هستند که توسط نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسش نامه استاندارد هوش هیجانی سیبر یا شیرینگ و استفاده از کتب ، مقالات و سایر تحقیقات انجام شده است که روایی پرسش نامه فوق توسط متخصصان مورد تایید است و پایایی آن توسط ضریب آلفای کرونباخ ٠/٨٤ محاسبه شده است . تجزیه و تحلیل دادهها به کمک نرمافزارspss در دو بخش توصیفی (استفاده از شاخص های گرایش به مرکز) و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه ) انجام شده است . نتایج تحقیق نشان داد، ابعاد پنج گانه متغیر هوش هیجانی شامل مهارت اجتماعی ، هوشیاری اجتماعی ، خودانگیزگی ، مهارت خودآگاهی و مهارت خودکنترلی با عملکرد تربیتی افسران صف رابطه همبستگی مستقیم دارند و در کلیه فرضیه هاH١ مورد قبول است ؛ اما در بین متغیرهای بیان شده، مهارت خودآگاهی با ضریب ٠/٦٨ و مهارت خودکنترلی با ضریب ٠/٤٢ بالاترین همبستگی را با عملکرد تربیتی افسران صف دارند.
ملخص الجهاز:
دانشگاه علوم انتظامی همواره برای تربیت دانشجویان کارآمد(با توجه به متفاوت بودن آداب و رسوم و فرهنگ آنان)، نیازمند افسرانی میباشد که از تواناییهای اجتماعی و مهارتهای ارتباطی خوبی برخوردار بوده تا با درک احساسات خود و دانشجویان در بیان انتقال احساسات به خوبی عمل کنند؛ بنابراین مشاهده میشود برخی از فرماندهان در این نوع مهارتها و ارتباطات ضعیف عمل کرده و همواره مشکلاتی در تعامل و ارتباط با دانشجویان به ویژه کسانی که از جهت روحی و رفتاری در حد مطلوب نیستند، به وجود میآید؛ بنابراین در این پژوهش به دنبال بررسی تأثیر هوش هیجانی بر عملکرد تربیتی افسران صف در دانشگاه علوم انتظامی هستیم .
با توجه به جدول شماره سه ضریب همبستگی به دست آمده برابر با ٠/٥٦٨ درصد میباشد و سطح معنیداری نیز برابر با ٠/٠٠٠ به دست آمده است ، بنابراین چون سطح معنیداری از p مورد نظر کوچک تر میباشد میتوان نتیجه گرفت با ٩٩درصد اطمینان همبستگی مثبت و معنیداری بین مهارت خودآگاهی و عملکرد تربیتی آنان وجود دارد.
با توجه به جدول شماره سه ضریب همبستگی به دست آمده برابر با ٠/٢٢٤ و سطح معنیداری نیز برابر با ٠/٠٤٣ میباشد، بنابراین چون سطح معنیداری از p مورد نظر کوچک تر است ، میتوان نتیجه گرفت با ٩٥ درصد اطمینان همبستگی مثبت و معنیداری بین مهارت خودانگیزگی و عملکرد تربیتی آنان وجود دارد.
با توجه به جدول شماره سه ضریب همبستگی پیرسون به دست آمده برابر با ٠/٤٠١ میباشد و سطح معنیداری نیز برابر با ٠/٠٢٧ به دست آمده است ، بنابراین چون سطح معنیداری از p مورد نظر کوچک تر میباشد میتوان نتیجه گرفت با ٩٥ درصد اطمینان همبستگی مثبت و معنیداری بین مهارت اجتماعی و عملکرد تربیتی آنان وجود دارد.