خلاصة:
خوانش اثر هنری به عنوان ضرورتی مهم در عصر حاضر مطرح میگردد این امر در دو وجه تخصصی برای فعالان عرصه هنر و وجه عام برای افراد جامعه شکل میگیرد، ضرورتی که ناشی از گسترش ارتباطات بصری در دوران معاصر است. دورانی که تصاویر در قالب رسانههای مختلف بر زندگی انسانها غلبه کردهاند. اطلاعرسانی در قالب پوسترها، بیلبوردها، نقاشیهای دیواری، اگهیهای تبلیغاتی تلویزیونی،... در سطح شهر و خانهها لزوم آموزش صحیح در این زمینه را الزامی کرده است تا سلیقه عمومی ارتقا پیدا کرده و اولین منتقد اثر تولید شده باشد، هم چنین توانایی برقراری ارتباط با اثر هنری برای درک پیام مستتر در آن در کلیت جامعه افزایش یابد.کتاب مبادی سواد بصری نوشته دونیس ا. داندیس در صدد است با ارایه مجموعهای از تعاریف و تمرینها موجب گردد تا خواننده کتاب به درک دقیقتری از اصول اولیه خوانش اثر هنری دست یابد. آگاهی از روند تولید اثر به همراه دانش خلق آن اگر چه شرط کافی برای ارایه اثری خلاقانه نیست ولی شرط لازم است تا حداقل از آثار کم مایه که آلودگی بصری ایجاد میکند پرهیز شود. تغییر در شیوه دیدن از دانشجویان رشتههای هنر آغاز میشود سپس به به تدریج در جامعه گسترش مییابد
ملخص الجهاز:
با توجه به این که فصل اول به عنوان نقطه ورود خواننده به متن، دارای اهمیت ویژهای است، در تفکیک مطالب این بخش به موضوعاتی به طور گذرا اشاره میشود که در فصول بعدی گسترش یافته و فصلی مجزا را به خود اختصاص میدهد، به طور مثال در «بعضی از خصوصیات پیامهای بصری» شیوهای شبیهسازی، سمبلیسم و انتزاعی و فنون بصری به طور اجمال توضیح داده میشود ولی بیشترین تاکید بر چرایی ضرورت آموزش سواد بصری است.
فصل دوم: ترکیببندی: راهنماییهای دستوری برای سواد بصری بررسی مفاهیمی مانند تعادل، فشار بصری، طراز کردن و برجسته کردن، نقاط مهم کادر، جاذبه و جمع شدن، مثبت و منفی در این فصل تلاشی است برای ارایه روشهای در جهت برقراری ارتباط صحیح با اثر هنری.
این توانایی یکی از دلایل ماندگاری یک اثر هنری است که نمونه آن را میتوان پوسترهای دانست که به عنوان آثار مطرح در کلاسهای دانشگاهی تدریس میشوند در این فصل از کتاب ۱۹ فن بصری همراه با تصاویر ارایه شده است که بر پایه کنتراست شکل گرفتهاند همین موضوع علت اختصاص دادن یک فصل کامل به کنتراست و ویژگیهای آن را توضیح میدهد.
مقاله نمیخواهد به کاستیهای کتاب که مورد تایید نویسنده نیز هست اشاره کند بلکه در صدد است ببیند موارد مطرح شده برای رسیدن به هدف مولف کافی و نتیجه بخش است؟ کتاب ادعای در باره این که کتابی تخصصی در زمینه مبانی است را ندارد بلکه راهنمای خوانش اثر هنری است که بخشهای از آن به مباحث مبانی اختصاص دارد، این امر با توجه به عنوان لاتین کتاب بیشتر آشکار میشود اگر Primer را به جای مبادی، کتاب درسی مقدماتی ترجمه کنیم.