خلاصة:
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر خودپنداره و حساسیت اضطرابی دانش آموزان مبتلا به ناتوانی های یادگیری بود. طرح پژوهش نیز از نوع آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعهی آماری شامل کلیهی دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری مراجعه کننده به مرکز اختلالها یادگیری شهرستان تنکابن استان مازندران بودند. روش نمونهگیری سرشماری بود و همهی دانش آموزان مرکز در پژوهش شرکت کردند. تعداد 30 نفر از بین جامعهی مورد نظر که از شرایط پژوهش بر اساس ملاکهای ورود به پژوهش برخوردار باشند، انتخاب گردیده و به صورت تصادفی در یکی از دو گروه (گروه گواه و آزمایش) جای داده شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسش نامه های خودپنداره و حساسیت اضطرابی بودند. گروه آزمایش در 8 جلسه تحت آموزش مهارت های اجتماعی قرار گرفتند. نتایج با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری و نرمافزار SPSS19 تحلیل شدند. نتایج تحلیل مانکوا نشان داد که آموزش مهارت های اجتماعی بر افزایش خودپنداره و کاهش حساسیت اضطرابی دانش آموزان مبتلا به ناتوانی های یادگیری موثر بوده است (001/0< P). توجه به مسائل روان شناختی کودکان مذکور می تواند در تسریع یادگیری آنها اثرگذار باشد.
The aim of the present research was to determine the effectiveness of social skills training on self-concept and anxiety sensitivity of students with learning disabilities. The design of this research was experimental including a pretest، a posttest and a control group. The population included all the students infected with learning disorders who referred to learning disorders center in Tonekabon city، Mazandaran. Sampling method was census and all students of center participated in this research. Thirty people determined by entrance criterion were selected and randomly divided into an experimental and a control group. Research tools consisted of Self-Concept Scale and Sensitivity Anxiety Inventory. The experimental group received 8 sessions of group social skills training. The information obtained was analyzed using SPSS19 software and through Multivariate Analysis of Covariance (MANCOVA). The results of covariance analysis method showed that social skills training is effective on increasing the self-concept and decreasing the anxiety sensitivity of students with learning disabilities (P<0.001). Attention to the mentioned children's psychological problems can be effective in accelerating their learning.