خلاصة:
فارابی علم را حصول صورت نزد ذهن یا عقل میداند و محاکات را نیز بعنوان نظریه هنری قلمداد میکند که هنرمند از طریق تصویر انجام میدهد. بنابرین، «صورت» نقطه اتصال میان دو نظریه معرفت شناختی و فلسفی ـ هنری او قلمداد میگردد؛ بدون وجود صورت، از یکسو علم محقق نمیشود و از سوی دیگر محاکات ابتر میماند. این جستار بر آنست تا با روش تحلیلی ـ توصیفی به درک رابطه میان نظریه شناخت و نظریه هنری فارابی دست یابد و بدین منظور موارد زیر را اهدافی میداند که بترتیب منطقی در اندیشه فارابی قابل پیگیری است:
1) دستیابی به نظریه شناخت
2) کشف نظریه محاکات و آشکارسازی محتوای این نظریه
3) فهم رابطه ایندو نظریه
4) اثبات این نکته که نظریه محاکات صرفا مبتنی بر نظریه صورت باورانه معرفت امکانپذیر است.
According to Farabi، knowledge means the acquisition of form by the mind or the intellect. He also considers the idea of imitative images as an artistic theory which an artist employs in creating images. Therefore، “from” is the link connecting Farabi’s epistemological and philosophical-artistic theories; without the existence of form، neither will knowledge be realized، nor imitative images will gain perfection. In this paper، the writer has tried to discover the relationship between Farabi’s epistemological and artistic theories following an analytic-descriptive method. In doing so، he considers the items listed below to be the most significant purpose that can be followed given their logical order in Farabi’s philosophy:
1) Attaining the theory of knowledge
2) Discovering the theory of imitative images and disclosing the content of this theory
3) Understanding the relationship between these two theories
4) Demonstrating that the theory of imitative images is purely based on the formalistic theory of knowledge