خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر، تحلیل عوامل مؤثر بر کارایی مربیان و بازیکنان در ردههای پایۀ فوتبال ایران میباشد. روش این پژوهش، پیمایشی بوده و از نوع مطالعات کاربردی میباشد که بهشکل میدانی انجام گرفته است. جامعۀ آماری آن را تمامی بازیکنان ردۀ سنی جوانان و امید (زیر 23 سال) فوتبال ایران تشکیل دادند که متأسفانه اطلاعاتی درمورد تعداد آنان موجود نمیباشد. با این توجه به استفاده از فرمول تعیین حجم کوکران در شرایط نامشخصبودن جامعه، 2000 نفر بهعنوان نمونۀ پژوهش انتخاب گردیدند. پرسشنامه پژوهش حاضر پرسشنامه استاندارد کارایی مربیان بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده های پژوهش حاضر از روش های آماری تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل مسیر به وسیله نرم افزارهای اس.پی.اس.اس و اموس استفاده گردید. نتایج تحلیل عاملی نتایج نشان میدهد که درمجموع، چهار عامل حدود 89 درصد از واریانسها را شامل میشوند و عوامل انگیزشی با تأثیر 503/0، بیشترین تأثیر را بر روی افزایش عملکرد بازیکنان دارد. همچنین، یافتهها حاکی از این هستند که عوامل انگیزشی با تأثیر 489/0، دارای بیشترین تأثیر بر روی کارایی مربیان فوتبال ردههای پایۀ کشور میباشد؛ بنابراین، توصیه میشود مربیان ردههای پایۀ فوتبال کشور به اهمیت عوامل انگیزشی بر روی کارایی خود و بازیکنان توجه کنند.
ملخص الجهاز:
"یافتههای پژوهش حاضر نشان داد ایجاد انگیزش علاوهبراینکه عاملی مهم بر افزایش عملکرد بازیکنان میباشد، این قابلیت را دارد که بهشکل مستقیم بر کارایی مربیان تأثیر بگذارد و آنها را بهعنوان مربیان موفق جلوه دهد؛ بنابراین، لازم و ضروری است مربیانی که در ردههای پایۀ فوتبال کشور ایران مشغول به فعالیت میباشند، این تکنیکها را فرا گیرند و به بهترین شکل در بین بازیکنان خود اجرا نمایند.
میرز و همکاران (2006) نیز به برانگیختن ورزشکاران اشاره نمودند و اعلام داشتند که برانگیختن ورزشکاران علاوهبراینکه سبب افزایش بازدهی آنها میگردد، منجر به افزایش درک آنها از عملکرد مناسب مربیان خود نیز میشود؛ بنابراین، لزوم توجه به عوامل انگیزشی در بیشتر پژوهشهای انجامگرفته در این حوزه بهخوبی مشخص است.
بیشک، بیتفاوتبودن نسبت به حساسیت شغلی خود در این ردۀ سنی، نهتنها سبب آسیب رسیدن به ورزشکاران میگردد، بلکه پیشرفت مربی را نیز با مخاطره روبهرو میسازد؛ بنابراین، ضروری است که مربیان تمامی عوامل مؤثر بر کارایی خود و بازیکنان را فرا گرفته و تاحدی که در توان دارند، آن ها را پیادهسازی نمایند.
Effects of coach leadership and coach-athlete relationship on collective efficacy, Scandinavian journal of medicine & science in sports, 3(11); 15-21.
The relationship between leadership style and group cohesion of Premier League football teams, coaches and team cohesion Iran, MA thesis, physical education and sport sciences, University of Guilan.
study of relationship between leadership style and group cohesion in Premier Basketball League teams in the iran, Master's thesis, the field of Physical Education and Sport Sciences, Tarbiat Modarres University."