خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان در اضطراب امتحان دانشآموزان بود. با استفاده از روش نمونهبرداری تصادفی خوشهای چند مرحلهای 330 نفر (165 دختر و 135 پسر) از دانشآموزان مقطع متوسطه انتخاب شدند و توسط نسخهی فارسی پرسشنامهی نظمجویی شناختی هیجان (گارنفسکی، کرایج و اسپینهاون،2001) و مقیاس اضطراب امتحان اسپیلبرگر (1980) مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که از بین راهبردهای سازگارانهی نظمجویی شناختی هیجان، راهبردهای ارزیابی مجدد مثبت و دیدگاهگیری هر دو مولفهی نگرانی و هیجانپذیری اضطراب امتحان را مورد پیشبینی قرار دادند، درحالیکه نمرهی کل اضطراب امتحان توسط راهبردهای ارزیابی مجدد مثبت و تمرکز مجدد بر برنامهریزی پیشبینی شد. از بین راهبردهای ناسازگارانه، راهبردهای ملامت خویش و فاجعهسازی مولفهی نگرانی و نمرهی کل اضطراب امتحان را موررد پیشبینی قرار دادند. همچنین مولفهی هیجانپذیری از طریق راهبردهای ناسازگارنه ملامت خویش، فاجعهسازی و نشخوارگری مورد پیشبینی قرار گرفت. یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد که مقابلهی شناختی ناکارآمد یکی از دلایل بروز اضطراب امتحان است و با آموزش راهبردهای کارآمد نظمجویی شناختی هیجان میتوان گامهای اساسی در مداخلات مبتنی بر اضطراب امتحان برداشت.
The goal of the current study was to assess the role of the cognitive emotion regulation strategie in student’s test anxiety. Using randomized multistage cluster sampling method 330 (165 girls، 135 boys) were selected and assessed by Persian version of cognitive emotion regulation questionnaire (Garnefski، Kraaij & Spinhoven، 2001) and Spielberger's test Anxiety Scale (1980). The results of stepwise multivariate regression analysis indicated that among adaptive cognitive emotion regulation strategies، positive reappraisal and putting into perspective pridected both wory and emotionality components of test anxiety، wheras total score of test anxiety was pridected by positive reappraisal and refocus on planning strategies. Among maladaptive strategies، self-blame and catastrophizing strategies pridected wory component and total score of test anxiety. Also، the emotionality component was pridected via self-blame، catastrophizing and rumination strategies. The results of this study indicate that dysfunctional cognitive coping is one of causes of test anxiety incidence and training effective cognitive emotion regulation strategies can be major steps in test anxiety based interventions.