خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطهی علی پیوند والدینی با قلدری در مدرسه با میانجیگری ویژگیهای شخصیتی دانشآموز و کیفیت ارتباط معلم-دانشآموز بود. 200 دانشآموز پسر سال دوم دبیرستانهای شهر اهواز به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از ابزار پیوند والدینی (PBI)، پرسشنامه شخصیتی نئو-فرم کوتاه ((NEO-FFI، قلدری در مدرسه (BS) و کیفیت ارتباط معلم-دانشآموز( IT-SR ) جمعآوری شدند. ارزش مدل پیشنهادی با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری (SEM) انجام گرفت. نتایج نشان داد تمام مسیرهای مستقیم، به جزء مسیر مستقیم پیوند با مادر به روان رنجوری، پیوند با پدر به قلدری در مدرسه، روانرنجوری به قلدری در مدرسه، وجدانی بودن به قلدری در مدرسه و گشودگی به تجربه به قلدری در مدرسه معنیدار بودند. همچنین مسیرهای غیرمستقیم پیوند با مادر از طریق برونگرایی روی قلدری در مدرسه، پیوند با پدر از طریق برونگرایی و روانرنجوری روی قلدری در مدرسه، وجدانی بودن از طریق اعتماد به معلم روی قلدری در مدرسه، توافقجویی از طریق اعتماد به معلم روی قلدری در مدرسه و گشودگی به تجربه از طریق اعتماد به معلم روی قلدری در مدرسه، معنیدار بودند. در مجموع، پیوند والدینی مناسب ( مراقبت بالا و حفاظت کم) به واسطه خصوصیات فردی و اعتماد به معلم به عنوان یک میانجی بانفوذتر میتوانند قلدری در مدرسه را کاهش دهند. لذا، نقش محوری خانواده، معلم و ویژگیهای فردی دانشآموزان باید در کانون توجه مداخلات و برنامهریزیها مرتبط با کاهش مشکلات رفتاری باشد.
The aim of the present study was to examine the casual relationship of parental bonding with bullying in schools, mediated bypersonality characteristics and student-teacher relationship quality. 200 second-grade male high-school students in Ahvaz were selected using multi-stage random sampling method. The data were collected by the Parental Bonding Instrument (PBI), NEO-Personality Inventory-Revised (NEO-FFI), bullying in School Scale (BS) and Inventory of Teacher–Student Relationship)IT-SR). The fitness of the proposed model was examined by structural equation modeling. The results showed that all direct paths, except direct paths of maternal bonding to neuroticism, paternal bonding to bullying in school, neuroticism to bullying in school, conscientiousness to bullying in school and openness to experience to bullying in school, were significant. Indirect paths of maternal bonding through extraversion on bullying in school, paternal bonding through extraversion and neuroticism on bullying in school, conscientiousness through trusting on teacher on bullying in school, agreeableness through trusting on teacher on bullying in school and openness to experience through trusting on teacher on bullying in school were also significant. Totally, appropriate parental bonding (high care and low protection) mediated by individual characteristics and trust in teacher as a more influential mediator can reduce bullying in school. Therefore, the central role of the family, teachers and student's individual characteristics should be focused in interventions and planning’s related to reducing behavior problems.
ملخص الجهاز:
Keywords: Parental bonding, bullying in school, personality characteristics, student-teacher relationship quality چکیده هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطهی علی پیوند والدینی با قلدری در مدرسه با میانجیگری ویژگیهای شخصیتی دانشآموز و کیفیت ارتباط معلم-دانشآموز بود.
اسکیسو (2014) نشان داد student-teacher relationship quality closenes high-quality (positive) mutual respect caring warmth conflict low-quality (negative) discord frustration anger trust National Longitudinal Study of Adolescent Health دانشآموزانی که دیگران را مورد قلدری قرار دادهاند، سطح بالایی از اختلال در عملکرد خانواده و سطح پایین اجتناب از قلدری و حمایت پایین خانواده و معلم را نشان دادند، و دانشآموزانی که مورد آزار قرار گرفتهاند، سطح بالایی از اختلال در عملکرد خانواده (به جزء کنترل رفتار) و سطح پایینی از حمایت خانواده، معلم و همسالان را گزارش کردند.
Child and Adolescent Social Support Scale Network of Relationships Inventory Student-Teacher Relationship Scale Revised NEO Personality Inventory تجزیه و تحلیل داده ها در این پژوهش از آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار و برای برازندگی مدل فرضی از الگویابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار آماری Amos استفاده شد.
پیوند با مادر در این پژوهش به پیوندی توأم با صمیمیت و استقلال اشاره دارد؛ بنابراین وقتی مشخصهی رفتاری مادر در رابطه با فرزندش بهصورت صمیمیت در ارتباط و تشویق فرزند به استقلال باشد منطقی به نظر میرسد که این ویژگیهای رفتاری بر شخصیت و رفتار فرزند تأثیر گذارد و منجر به شکلگیری خصوصیات شخصیتی ویژهای مانند مردمآمیزی، روابط اجتماعی مناسب و هیجانات مثبت در فرزند میشود که مشخصهی افراد برونگرا است.