خلاصة:
هدف مطالعه حاضر، بررسی تاثیر آموزش تفکر مثبت بر میزان رضایت از زندگی و احساس معنی در زندگی مادران کودکان مبتلا به اختلالهای برونیسازی شده بود. در این تحقیق نیمه آزمایشی (پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه گواه) 30 مادر کودک 6 تا 11 ساله از میان کلیه مادران کودکان مبتلا به اختلالهای برونیسازی شده مراجعهکننده به کلینیک مشاوره و روانشناسی دانشآموزی منطقه 9 شهر تهران که به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه جایگزین شدند. شرکتکنندهها پرسشنامههای رضایت از زندگی و معناجویی را تکمیل کردند. برنامه آموزش تفکر مثبت سلیگمن و همکاران در 8 جلسه 120 دقیقهای در مورد گروه آزمایش انجام شد و گروه گواه هیچ گونه آموزشی دریافت نکرد. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس و نرم افزار 21 spss-تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که میزان رضایت از زندگی و معنی در زندگی مادران گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به طور معناداری افزایش یافته است. از آنجا که رفتارهای تخریبگرانه کودکان میتواند بر بهزیستی روانشناختی والدین مخصوصا مادران تاثیر منفی داشته باشد، آموزش تفکر مثبت به والدین کمک میکند تا نگرشایشان خود را تغییر داده و دیدگاه واقع بینانهای را در زندگی اتخاذ کنند و رضایت بیشتری را تجربه کنند.
The aim of current study was to investigate the effect of positive thinking training on life satisfaction and sense of meaning in life of the mothers of children with externalized disorder. In this semi-experimental (pretest-posttest and follow-up with control group), using random sampling method, among mothers referring to counseling and psychology clinics in area 9 of Tehran city 30 mothers of children aged 6 to 11 were selected. Mothers were placed in two groups, experiment (n=15) and control groups(n=25). The Participants completed the Satisfaction of Life and the Meaning in Life Questionnaires, Seligman et al. Positive thinking training program was administered to the experiment group in eight 120-minute sessions and control group received no training. Data were analyzed using Covariance statistics method and spss-21 software. The findings showed significant increases in life satisfaction and meaning in life of experiment group as compared with that of control group. Since disruptive behaviors of children may have negative effect on psychological wellbeing of their parents, especially mothers, positive thinking training can help parents to change their attitudes and take realistic viewpoint in the life and experience more satisfaction with their lives.
ملخص الجهاز:
از آنجا که رفتارهای تخریبگرانه کودکان میتواند بر بهزیستی روانشناختی والدین مخصوصا مادران تأثیر منفی داشته باشد، آموزش تفکر مثبت به والدین کمک میکند تا نگرشایشان خود را تغییر داده و دیدگاه واقع بینانهای را در زندگی اتخاذ کنند و رضایت بیشتری را تجربه کنند.
میرزائیان، احدی، پاشاشریفی و آزاد (1385) در پژوهشی با عنوان، تأثیر آموزش مهارتهای کنترل کودک به مادران بر کاهش علائم اختلال نقص توجه/ بیش فعالی کودکان و افسردگی مادران، نشان دادند که این اموزش باعث کاهش و بهبود افسردگی مادران شده است.
با توجه به مطالب ذکر شده، پژوهش حاضر در پیپاسخ به این سوال است که آیا آموزش تفکر مثبت بر میزان رضایت از زندگی و معنی در زندگی مادران کودکان 6 تا 11 ساله مبتلا به اختلالهای برونیسازی شده تأثیر دارد؟ روش جامعه، نمونه و روش نمونهگیری پژوهش حاضر از نوع کاربردی و طرح این مطالعه نیمه آزمایشی به صورت پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود.
روند اجرای پژوهش به منظور بررسی میزان تأثیر آموزش تفکر مثبت در افزایش رضایت از زندگی و احساس معنی در زندگی مادران این کودکان، قبل و بعد از اجرای دوره آموزشی، در دو مرحله پرسش نامهها اجرا شدند.
بحث هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش تفکر مثبت بر افزایش رضایت در زندگی و احساس معنی در زندگی مادران کودکان مبتلا به اختلالات برونی سازی شده بود.
Considering Positive Psychology Constructs of Life Satisfaction and School Connectedness When Assessing Symptoms Related to Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder.