خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی آزمون رغبت سنج شغلی مدل کروی فردی تریسی انجام شد. 633 معلم زن و مرد از سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان شهرکرد به صورت تصادفی طبقهای متناسب با حجم انتخاب شدند. ابزار پژوهش سه فرم مشاغل، توانایی و تمایل به مشاغل و فعالیتها بود. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون گمارش تصادفی روابط فرضی مرتب (RTHOR) برای بررسی اعتبار مدلهای دایرهای و نرمافزار RANDALL نشان داد: 1- مدل شش تیپی هالند در زنان و مردان و مقاطع سهگانه تحصیلی و کل نمونه از برازش مناسبی برخوردار میباشد. 2- مدل هشت تیپی رغبتهای پایه در زنان، مردان، مقاطع سهگانه تحصیلی و کل نمونه دارای برازش مناسبی میباشد. 3- مدل کروی در هر سه فرم مشاغل، تمایل و توانمندی از برازش مناسبی برخوردار میباشد. و 4- ضرایب پایایی از طریق بازآزمایی و آلفای کرنباخ در حد قابل قبولی است. در مجموع، نتایج نشان دادند که از رغبت سنج شغلی که بر اساس مدل کروی فردی تریسی ساخته شده است، میتوان برای اندازهگیری رغبتهای شغلی معلمان استفاده کرد.
The present study aims at investigating psychometric properties of Tracy's Personal Globe Inventory (PGI). For this purpose, 633 male and female teachers from Shahrekord elementary, middle and high schools were selected through stratified random sampling. The research instrument was Occupation, Abilities and Occupational Interests Forms of Tracy's Personal Globe Inventory. Data analyses, using RANDALL software and Randomization Test of Hypothesized Order Relations (RTHOR), examining the validity of the circular model, revealed that: 1) The fit of Holland's Six Type Model to the data from male and female; elementary, middle, and high schools; and the total samples were significant, 2) The fit of eight type model of basic interests to data from male and female; elementary, middle, and high schools; and the total samples were significant, 3) Spherical model in all three occupations, abilities and occupational interest's forms fitted the data significantly, and 4) The reliability coefficients, obtained both through test-retest and Cronbach's alpha, showed that PGI is a reliable instrument.
ملخص الجهاز:
تحلیل دادهها با استفاده از آزمون گمارش تصادفی روابط فرضی مرتب (RTHOR) برای بررسی اعتبار مدلهای دایرهای و نرمافزار RANDALL نشان داد: 1- مدل شش تیپی هالند در زنان و مردان و مقاطع سهگانه تحصیلی و کل نمونه از برازش مناسبی برخوردار میباشد.
- Strong - Brown, & Lent -Spokan - Gati - Roe در سال 1968 جان هالند 1 و داگ ویتنی 2 به منظور ارتباط بین تیپهای شخصیتی مدل شش ضلعی را مطرح کردند (به نقل از روندز و تریسی 3 ، 1996).
این مطالعه به دنبال پاسخ به سؤالهای زیر است: 1- شاخصهای تطابق (برازش) رغبتهای شغلی معلمان در مدل شش تیپی هالند چگونه است؟ 2- شاخصهای تطابق در مدل هشت تیپی، چگونه است؟ 3- شاخصهای تطابق در مدل کروی چگونه است؟ 4- شاخصهای تطابق در فرم مشاغل، فرم توانمندی و ترکیب فرم های مشاغل، توانمندی، تمایل چگونه است؟ و 5- پایایی آزمونهای رغبت سنج سهگانه چگونه است؟ روش جامعه و روش نمونهگیری در این مطالعه، جامعه آماری مشتمل بر کلیه کارکنان رسمی کادر آموزشی اعم از مدیران، معلمان، مشاوران و دفترداران در سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان و پیشدانشگاهی نواحی 1 و 2 شهر شهرکرد (3547 معلم در 84 مدرسه و 166 کلاس در سال تحصیلی 1389- 1388) بود.
این نتایج نشان داد که هنگام ابراز میزان علائق به عناوین شغلی، این معلمان مشاغل و محیطهای شغلی را تا حد قابل ملاحظهای مشابه با اکثر جوامعی که مدل هالند در آنها تأیید شده است مورد ارزیابی قرار دادند.