خلاصة:
مکتـب اصـالت وجـود یـا اگزیستانسیالیسـم ، هسـتی انسـان و مسـائل مربـوط بـه وی را بـه عنـوان مرکـز ثقــل تفکــراتش ، قــرار داده اســت و دغدغــه اثبــات مســئولیت ، امکــان تعــالی و بهبــودی وضــع زنــدگی او را دارد؛ امــا قــرن هــا پــیش از ظهــور فلســفه اصــالت وجــود در غــرب ، زرتشــت ، پیــامبر ایــران باســتان ، بــا اعتقــاد راســخ بــه وجــود اهــورامزدا (خــدا) و ارج نهــادن بــه انســان ، پــرورش و پویــایی ویژگــیهــای اخلاقــی و ســعادت انســان را بــه عنــوان هــدف خــود دنبــال مــیکــرد کــه ایــن امــر از اهمیــت بــالایی برخــوردار اســت . هــدف ایــن پــژوهش ، مقایســه تطبیقــی تعــالیم مکتــب اصــالت وجــود وآمــوزه هــای زرتشــت ، در چــارچوب مفــاهیمی چــون : اصــالت وجــود انســان ، اختیــار و آزادی، انتخــاب ، مســئولت ، عدم اعتقاد بـه تقـدیر و توصـیه بـه تـلاش و دوری از گوشـه نشـینی مـیباشـد. در ایـن راسـتا ابتـدا بـه تبیـین مفاهیم ذکر شـده در هـر یـک از مکاتـب مـورد نظـر پرداختـه و سـرانجام بـا مطالعـه وجـوه تشـابه و تمـایز موجــود، ایــن نتیجــه حاصــل شــده کــه قــرن هــا پــیش در ایــران ، مســئله «هســتی انســان » و ارتبــاط آن بــا جهــان ، بســیار خردمندانــه مطــرح شــده اســت . درواقــع ، زرتشــت در زمــانی کهــن و در میــان جامعــه ای ابتــدایی، همــان چیــزی را مطــرح کردکــه مکتــب اگزیستانسیالیســم امــروز در میــان مردمــی متمــدن مطـرح مـیکنـد. ایـن پـژوهش بـه روش توصـیفی- تحلیلـی و بـا اسـتفاده از منـابع مکتـوب و کتابخانـه ای انجام شده است .
ملخص الجهاز:
مطالعۀ تطبیقی تعالیم دین زرتشت و فلسفۀ مکتب اصالت وجود 1 سحر پورجم (نویسنده مسئول ) دکتر ابوالقاسم دادور چکیده مکتـب اصـالت وجـود یـا اگزیستانسیالیسـم ، هسـتی انسـان و مسـائل مربـوط بـه وی را بـه عنـوان مرکـز ثقــل تفکــراتش ، قــرار داده اســت و دغدغــۀ اثبــات مســئولیت ، امکــان تعــالی و بهبــودی وضــع زنــدگی او را دارد؛ امــا قــرن هــا پــیش از ظهــور فلســفۀ اصــالت وجــود در غــرب ، زرتشــت ، پیــامبر ایــران باســتان ، بــا اعتقــاد راســخ بــه وجــود اهــورامزدا (خــدا) و ارج نهــادن بــه انســان ، پــرورش و پویــایی ویژگــیهــای اخلاقــی و ســعادت انســان را بــه عنــوان هــدف خــود دنبــال مــیکــرد کــه ایــن امــر از اهمیــت بــالایی برخــوردار اســت .
در ایـن راسـتا ابتـدا بـه تبیـین مفاهیم ذکر شـده در هـر یـک از مکاتـب مـورد نظـر پرداختـه و سـرانجام بـا مطالعـۀ وجـوه تشـابه و تمـایز موجــود، ایــن نتیجــه حاصــل شــده کــه قــرن هــا پــیش در ایــران ، مســئلۀ «هســتی انســان » و ارتبــاط آن بــا جهــان ، بســیار خردمندانــه مطــرح شــده اســت .
بـا وجـود اینکـه نـوعی قـانون علـی و معلـولی، مـافوق اراده و تصـمیم انسـان بـر جهـان حــاکم اســت ، امــا آزادی بــرای او ایــن طــور معنــا مــییابــد کــه بــا اســتفاده از امکانــات موجــود، و بــدون تســط عــاملی بیرونــی، بــا بهــره گیــری از ارادة آزاد خــویش ، بــرای هــدف خــود و راه رســیدن بــه آن تــلاش کنــد؛ بنــابراین انســان هــا همیشــه توانــایی دارنــد کـه وضـعیت خـویش را بهبـود بخشـند و بـه تعـالی دسـت یابنـد.