خلاصة:
هدف این تحقیق مقایسه و بررسی تاثیر درمان نوروفیدبک و دارو درمانی بر عملکرد مداوم در دانشآموزان پسر مبتلا به اختلال کمبودتوجه-بیش فعالی میباشد. روش این پژوهش از نوع طرح نیمه آزمایشی بود که در آن نمونهای شامل 30 نفر از دانشآموزان پسر سنین 7 تا 14 سال مبتلا به اختلال کمبودتوجه-بیش فعالی شهر تبریز انتخاب و پس از جایگزینی تصادفی در دو گروه درمان نوروفیدبک و دارودرمانی، مورد مطالعه قرار گرفتند. در فرایند اجرا، گروه نوروفیدبک به مدت 20 جلسه طی دو ماه تحت درمان نوروفیدبک قرار گرفت و گروه درمان دارویی در این مدت ریتالین مصرف کرد. نتایج اثربخشی هر دو درمان نوروفیدبک و دارودرمانی را در بهبود توجه و کاهش تکانشوری تایید کرد. بین دو گروه درمانی در بهبود عملکرد مداوم تفاوت معنیداری یافت نشد.
ملخص الجهاز:
روش اين پژوهش از نوع طرح نيمه آزمايشي بود که در آن نمونهاي شامل 30 نفر از دانشآموزان پسر سنین 7 تا 14 سال مبتلا به اختلال کمبودتوجه-بیش فعالی شهر تبريز انتخاب و پس از جايگزيني تصادفي در دو گروه درمان نوروفیدبک و دارودرمانی، مورد مطالعه قرار گرفتند.
مسألهای که در این تحقیق مطرح شد این است که آیا هر کدام از درمانهای نوروفیدبک و دارودرمانی میتوانند باعث بهبود عملکرد مداوم کودکان مبتلا به اختلال کمبودتوجه-بیش فعالی (ADHD) شوند؟ و اینکه کدام یک از این درمانها میتوانند تأثیر بیشتری داشته باشند؟ روش روش پژوهش حاضر، روش نیمه آزمایشی است كه در آن اثربخشي يك متغير مستقل در دو سطح (درمان نوروفیدبک و دارودرمانی) بر دو متغیر وابسته عملکرد مداوم (توجه و تکانشوری) مورد بررسي قرار گرفت.
نتایج تحلیل واریانس روی روی نمرههای تفاضل پس آزمون از پیش آزمونهای هر دو متغیر وابسته اثر متغیر وابسته مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات F سطح معنیداری گروه خطای ارتکاب 53/104 1 53/104 79/1 19/0 خطای غفلت 70/50 1 70/50 18/2 15/0 خطا خطای ارتکاب 66/1626 28 09/58 خطای غفلت 60/649 28 20/23 کل خطای ارتکاب 00/16784 30 خطای غفلت 00/3295 30 بحث و نتیجهگیری نتایج این پژوهش نشان داد درمان نوروفیدبک بر بهبود توجه و کاهش تکانشوری کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه_بیش فعالی مؤثر است.
همچنین نتایج پژوهش نشان داد که درمان دارویی بر بهبود توجه و کاهش تکانشوری کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه_بیش فعالی مؤثر است.
European Child & Adolescent Psychiatry; 20 (9): 481-91.
Effectiveness of EEG Biofeedback as Compared with Methylphenidate in the Treatment of Attention-Deficit/ Hyperactivity Disorder: A Clinical Outcome Study.