خلاصة:
پژوهش حاضر به بررسی تاثیر قدرت و جنسیت در اتخاذ رویکردهای مودبانه یا بی ادبانه از سوی شخصیت های قدرتمند و ضعیف، و نیز مردان و زنان، در ده رمان برگزیده نوجوانان فارسی زبان، بر اساس نظریه ادب براون و لوینسون، و نظریه بی ادبی کالپپر می پردازد. رمان های نوجوانان فارسی زبان منتشرشده در فاصله سال های 1391- 1381، جامعه پژوهش را تشکیل می دهد و آثار مورد بررسی بر پایه معیارهای تالیفی بودن اثر، گفت وگومحوربودن داستان، مورد تاییدبودن از سوی صاحب نظران، و . . . انتخاب شده است. داده های پژوهش با استفاده از آزمون آماری خی دو، مورد بررسی قرار گرفته و نتایج حاصل نشان می دهد که قدرت و ادب رابطه معکوسی باهم دارند، یعنی هرچه قدرت افراد بیشتر باشد، از استراتژی های بی ادبی بیشتر و هرچه جایگاه قدرت ضعیف تر باشد، از استراتژی های ادب بیشتری استفاده می کنند. بر همین اساس، مشخص شد که شخصیت های زن، در برخورد با شخصیت های مرد، رفتار زبانی مودبانه تری دارند و شخصیت های مرد، بیشتر از شخصیت های زن از استراتژی های بی ادبی استفاده می کنند.
The present article intends to analyze those conversations in ten Persian-speaking youngsters’ novels that are important in the development of the plots of the stories and to explore the ways power and gender influence the characters’ choices of (im)politeness strategies. Brown and Levinson’s politeness theory and Culpeper’s impoliteness theory are chosen as the theoretical frameworks. To be included in the samples، the novels should be originally written in Persian; the majority of their actions should be in dialogue form; they should have won prize(s) in the field of youth’s literature. According to chi square test the results indicate that power and politeness have a reverse relationship، i.e. the more powerful a character is، the less polite she/he becomes. In addition، female characters make more use of politeness strategies whereas male characters use more of impoliteness strategies.
ملخص الجهاز:
نگاهی به قدرت و جنسیت از منظر ادب و بی ادبی در رمان های نوجوانان فارسی زبان حسین رحمانی ١ دانشگاه پیام نور چکیده پژوهش حاضر به بررسی تأثیر قدرت و جنسیت در اتخاذ رویکردهای مؤدبانه یا بی ادبانه از سوی شخصیت های قدرتمند و ضعیف ، و نیز مردان و زنان ، در ده رمان برگزیدۀ نوجوانان فارسی زبان ، بر اساس نظریۀ ادب براون و لوینسون ، و نظریۀ بی ادبی کالپپر می پردازد.
مطالعات زیادی نیز تأثیر جنسیت بر ادب را مورد بررسی قرار داده اند و اغلب به این نتیجه رسیده اند که زنان ، علیرغم اینکه در رفتار کلامی خود از استراتژی های ادب بیشتری نسبت به مردان استفاده کرده اند، با بی ادبی بیشتری ، به نسبت مردان ، مواجه بوده اند (باکستر٧، ١٩٨٤؛ اسمیت ـ هفنر١٩٨٨٨؛ اسمیت ١٩٩٢٩).
میان جنسیت شخصیت ها و استراتژی های ادب /بی ادبی ، در ادبیات داستانی نوجوانان فارسی زبان ، چه ارتباطی وجود دارد؟ ٢- روش پژوهش جامعۀ آماری این پژوهش دربرگیرندۀ ٢٥٢ رمان نوجوانان است که در سال های ١٣٨١ تا ١٣٩١ چاپ شده اند.
جدول ٦ـ آزمون خی دو برای بررسی تفاوت استراتژی های ادب بین شخصیت های زن و مرد (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول شمارۀ ٧ استراتژی های بی ادبی را نشان می دهد، که توسط شخصیت های زن و مرد، در ده رمان نوجوانان فارسی زبان ، مورد استفاده بوده است .
“An Investigation of Iranian EFL learners’ Use of Politeness Strategies and Power Relations in Disagreement across Different Proficiency Levels”.