خلاصة:
هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی وضعیت رفتارهای پرخطر در میان دانشجویان دانشگاه مازندران بوده است. لذا، از نظریههای فشار عمومی اگنیو، پیوند اجتماعی هیرشی، نظریهی عمومی جرم گاتفردسون و هیرشی، یادگیری اجتماعی ایکرز و برچسب زنی برای بررسی و تبیین رفتارهای پرخطر دانشجویان استفاده شد. این تحقیق علاوه بر توصیف وضعیت رفتارهای پرخطر در میان دانشجویان، به دنبال تبیین عوامل اجتماعی موثر بر میزان رفتارهای پرخطر بوده است تا از این طریق بتواند سهم هریک از متغیرهای مستقل را شناسایی و تعیین نماید. روش این پژوهش، پیمایشی است و ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه می باشد. جمعیت تحقیق نیز، شامل کلیهی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه مازندران در سال تحصیلی (92-91) بودهاند. نمونهگیری دانشجویان به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب انجام شد و نهایتا تعداد 404 نفر مورد تحلیل قرار گرفت. دادههای توصیفی تحقیق نشان میدهد که تفاوت معناداری بین میانگین رفتارهای پرخطر پسران (63/1) و میانگین رفتارهای پرخطر دختران (31/1)، وجود دارد و بهطور کلی میانگین تمامی ابعاد رفتارهای پرخطر در میان پسران (به غیر از اقدام به خودکشی) بیشتر از دختران میباشد. نتایج حاصل از تحلیلهای رگرسیونی چندگانهی ابعاد رفتارهای پرخطر نشان داده است که از میان تمامی متغیرهای وارد شده در مدل رگرسیونی، پیوند افتراقی تنها متغیری بوده است که با تمام ابعاد رفتارهای پرخطر ارتباط مستقیم و معناداری داشته است و متغیرهای این تحقیق قادر بوده است 55 درصد از نوسانات متغیر رفتارهای پرخطر را توضیح دهد. در حالی که این میزان برای ابعاد مصرف مواد و الکل، انحراف جنسی، خشونت و اقدام به خودکشی به ترتیب 48، 43، 31 و 12 درصد میباشد.
ملخص الجهاز:
در رابطه با چهارچوب نظری به کار گرفته شده در تحقیقات داخلی و تحقیقات خارجی، همانگونه که از تحقیقات داخلی بر میآید به نظر میرسد در ایران تحقیقی با استفاده از نظریههای پیوند اجتماعی، نظریهی خودکنترلی، فشار عمومی، برچسبزنی و یادگیری اجتماعی (به صورت رقابت نظری) برای تبیین رفتارهای پرخطر در میان دانشجویان انجام نشده است.
Medicalization چهارچوب نظری پژوهش در این تحقیق، چهارچوب نظری برای تبیین رفتارهای پرخطر دانشجویان، مبتنی بر جوانبی از نظریههای مربوط به برچسبزنی، نظریهی عمومی جرم گاتفردسون و هیرشی، یادگیری اجتماعی، پیوند اجتماعی و فشار عمومی اگنیو میباشد نظریهی برچسبزنی: این نکته که واکنشهای رسمی و غیررسمی به کجروی میتواند بر رفتار آتی فرد کجرو اثرگذار باشد در ابتدای قرن بیستم مورد توجه قرار گرفت.
"A Social Learning Theory analysis of Computer Crime among College Students," Journal of Research in Crime and Delinquency, Vol. 34: pp.