خلاصة:
هدف مقاله حاضر تدوین یک مدل ساختاری-آموزشی به منظور بهینه کردن جذب در نظام بانکداری کشور بود. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی/توسعه ای و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. به منظور تحقق این هدف از روش تحقیق همبستگی استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه افراد دارای پست مدیریتی در صنعت بانکداری جمهوری اسلامی ایران و تعداد کل این افراد 1489 نفر بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ای خوشه ای تعداد 305 مدیر از بانک های دولتی، بانک ملی، از بین بانک های تبدیل وضعیتی از دولتی به خصوصی، بانک های ملت و تجارت و از بین بانک-های خصوصی، بانک پاسارگاد مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای گردآوری داده ها از سه پرسشنامه فرهنگ سازمانی کامرون و کویین (1999)، استراتژی سازمانی کونانت و همکاران (1990)، مدل جذب بامبرگر و مشولم (2000) و پرسشنامه محقق ساخته شایستگی استفاده شد.یافته: بررسی های حاصل از این مطالعه نشان داد که سه نوع استراتژی تدافعی، تحلیل گر و آینده نگر و سه نوع فرهنگ کنشی، سازنده و تهاجمی بر شایستگی اثر مستقیم معنادار دارد. هم چنین متغیر شایستگی بر سه نوع مدل جذب اثر مستقیم معنادار دارد. علاوه بر این شایستگی دارای اثر واسطه ای بین استراتژی تدافعی و مدل های جذب ترکیبی و خرید، بین استراتژی تحلیل گر و مدل های جذب ترکیبی و خرید، بین استراتژی آینده نگر و مدل های جذب ترکیبی و خرید، بین فرهنگ سازنده و مدل های جذب ترکیبی و خرید است. به ترتیب 38 درصد، 25 درصد، 26 درصد و 37 درصد واریانس متغیرهای شایستگی، مدل جذب ساخت، مدل جذب ترکیبی و مدل جذب خرید توسط متغیرهای ارائه شده در مدل تبیین می شود. نتیجه: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که سه نوع استراتژی تدافعی، تحلیل گر وآینده نگر و سه نوع فرهنگ کنشی، سازنده و تهاجمی بر شایستگی اثر مستقیم معناداری دارد. لذا بر اساس الگوی شایستگی در این تحقیق و به منظور دستیابی به اهداف پژوهش، تدوین یک بسته آموزشی متناسب با یافته های تحقیق پیشنهاد می گردد.
This paper aims to develop a structural model-training in order to optimize the absorption in the country's banking system.The purpose of this research / development and in terms of gathering information is descriptive and correlational research.In order to achieve the goal of Correlation research methods were used.
The target population included all people with managerial post in the banking industry of the Islamic Republic of Iran. They had a total of 1،489 people.Using cluster random sampling of 305 director of state-owned banks، the National Bank Among the governmen banks has become thetprivate ،banks and mellat and tejarat Among private banks pasargad bank were analyzed.
Three questionnaires were used to collect data: organizational culture، Cameron and Quinn (1999)، organizational strategy Conant et al (1990)، the absorption and Mshvlm Bamberger (2000) and competence researcher made questionnaire was used.
The results of this study showed that three types of defensive strategy، analyst and prospective and three types of cultural action، constructive and Offensive the direct effect of on the merits.
too this study showed The defensive strategy، analyst strategy and futurist strategy And action culture، constructive culture and invasive culture have a direct effect on merits. Based on competency model in this study And to achieve the research objectives، it is our suggestion: Codification A training package According to research findings.
ملخص الجهاز:
"نگاهی به هدف گذاریها، اقدامات و عملیات صورت گرفته توسط سازمان ها نشان میدهد که نبود یک چارچوب و الگوی مشخص جهت جذب مدیران ، که هم از منظر تئوریک و هم از منظر عملیاتی بتواند با شناسایی و تبیین متغیرهای تاثیرگذار و ترسیم ارتباطات میان این متغیرها، تصویری جامع و همه جانبه را پیش روی آنان ترسیم نماید، علاوه بر ایجاد سردرگمی و ابهام ، منجر به عدم یکپارچگی و انسجام میان استراتژیها و اقدامات منابع انسانی در حوزه جذب مدیران در سازمان گردیده است .
با توجه به اهمیت فرآیندهای جذب منابع انسانی در تحقق اهداف سازمان های خدماتی درصنعت خدمات بانکداری کشور، این تحقیق در ابتدا و مرحله اول در پی جواب به این سؤال اساسی و بنیادی صورت گرفت که اگر بانک ها به عنوان یکی از فعالان حاضر در صنعت خدمات مالی بخواهند مدیران خود را بر اساس شایستگیهای مدنظر خود انتخاب نمایند، چه چارچوبی (مدلی) را میبایست مورد استفاده قرار دهند.
بر این اساس مطالعه پیش رو برای پاسخگویی به این سؤال اساسی شکل گرفته است که مدل بهینه استخدامی در صنعت بانکداری بر اساس الگوی شایستگی مدیران چگونه است ؟ بنابراین ، تحقیق حاضرتلاشی است در جهت تبیین و تحلیل جایگاه فرآیندهای مرتبط با حوزه جذب در تحقق اهداف و خط مشیهای سازمان با ارائه رویکرد شایستگی مدیران است که به دنبال جذب افراد شایسته و توانمند که در راستای تحقق اهداف سازمان نقش آفرین میباشند."