خلاصة:
هدف اصلی مطالعه حاضر، طراحی و تدوین شاخصهای ارزیابی عملکرد پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحلیل محتوا انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل همه اعضای هیئت علمی و کارشناسان پژوهشگاه و نیز همه اسناد منتشر شده در حوزه پژوهش در آموزش و پرورش بودند. هشت نفر از افراد با روش نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. همچنین همه اسناد مرتبط شناسایی شده ( 40 سند) نیز، بهعنوان نمونه پژوهش، مطالعه و بررسی شدند. دادههای پژوهش با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته و فرم تحلیل محتوای اسناد و مصاحبهها جمعآوری شدند. با توجه به کدهای استخراج شده از تحلیل محتوای مصاحبهها و اسناد، تعداد 111 شاخص تدوین شد. این شاخصها در جلسهای با حضور پنج نفر از مصاحبهشوندگان، بررسی و تعداد 32 شاخص حذف شد. شاخصهای تدوین شده در مقولههای مختلفی دستهبندی شدند. بروندادها و دستاوردها با 19 شاخص، پیامدها با 10 شاخص، منابع و تسهیلات با شش شاخص و آموزش و توانمندسازی نیز با پنج شاخص؛ ازجمله مقولههای ارزیابی عملکرد پژوهشگاه است.
ملخص الجهاز:
"حذف 3 تعداد دورههای آموزشی برگزارشده برای تربیت پژوهشگر حذف 4 برگزاری دورهها و کارگاههای آموزشی بر اساس نیازسنجی مناسب 5 سنجش اثربخشی دورهها و کارگاههای برگزارشده (ارزیابی دورهها و کارگاهها) مناسب 6 کیفیت دورهها و کارگاههای برگزارشده مناسب 7 تعداد فرصتهای مطالعاتی ایجادشده برای اعضای هیئت علمی و کارشناسان پژوهش مناسب نیازسنجی و تعیین اولویتهای پژوهشی 1 استفاده از رویهای روشن، نظاممند و علمی برای نیازسنجی و تعیین اولویتهای پژوهشی مناسب 2 میزان مرتبط بودن اولویتها با نیازها و مسائل و مشکلات مهم آموزش و پرورش مناسب 3 فراخوان اولویتهای پژوهشی با استفاده از شیوهها و ابزار مناسب حذف 4 نیازسنجی دورهای برای شناسایی نیازهای پژوهشی به صورت سالیانه یا هر دو سال یکبار مناسب 5 مشارکت دادن تمامی ذینفعان در تعیین اولویتهای پژوهشی مناسب 6 میزان کارآمدی نظام نیازسنجی و تعیین اولویتهای پژوهشی (شناسایی نیازهای واقعی) حذف اشاعه و کاربست یافتههای پژوهشی 1 تعداد پروژهها و یا طرحهای پژوهشی که نتایج آنها عملا استفاده شده است مناسب 2 استفاده از شیوهها و روشهای متناسب با وضعیت مخاطبان بهمنظور ترویج و اشاعه یافتههای پژوهشی حذف 3 اطلاعرسانی و انتقال صحیح و بهموقع نتایج هر پژوهش به ذینفعان و بهرهوران آن مناسب 4 تعداد جلسههای برگزارشده میان دستاندرکاران و مجریان پژوهش با مدیران اجرایی بهمنظور ایجاد زمینه لازم برای کاربست یافتههای پژوهش مناسب 5 تعداد نشستها و گردهماییهای برگزارشده بهمنظور ترویج و اشاعه یافتههای هر پژوهش مناسب نظارت و ارزیابی پژوهش 1 ارائه بازخورد لازم به پژوهشگران پس از ارزیابی پژوهشها مناسب 2 انتخاب ناظران طرحهای پژوهشی با توجه به ملاکهای تعیینشده مناسب 3 ارزیابی گزارشهای نهایی تحقیقات مناسب 4 اجرای دقیق آییننامه نظارت بر کیفیت طرحهای پژوهشی حذف 5 مرتبط بودن تخصص ناظر طرح با پژوهش تحت نظارت او مناسب 6 نظارت بر اجرای طرحهای پژوهشی برحسب ضوابط و شرایط تعیینشده مناسب 7 سنجش صحت و دقت یافتههای هر پژوهش پیش از اشاعه و کاربرد آن حذف ارتباطات و تعاملات 1 تعداد طرحهای پژوهشی مشترک پژوهشگاه با سایر مؤسسات و سازمانهای معتبر داخلی و خارجی مناسب 2 تعداد تفاهمنامههای منعقدشده با سایر بخشها (دانشگاهها، مراکز پژوهشی، انجمنها و غیره) حذف 3 تعداد تفاهمنامههای عملیاتی و اجرایی شده سازمان با سایر سازمانها و مراکز مناسب با توجه به کدهای استخراج شده از تحلیل محتوای مصاحبهها و اسناد؛ هفت شاخص برای مقوله آموزش و توانمندسازی، شش شاخص برای مقوله نیازسنجی و تعیین اولویتهای پژوهشی، پنج شاخص برای اشاعه و کاربست یافتههای پژوهشی، هفت شاخص برای مقوله نظارت و ارزیابی پژوهش و سه شاخص برای مقوله ارتباطات و تعاملات پژوهشی تدوین شده است."