خلاصة:
تعالی کسب و کار و بهبود عملکرد در گرو استفاده از رویکردهای نوین در مدیریت عملکرد سازمانهاست.برای بهبود عمکرد لازم است با سازوکارهای مناسب در فرآیند ایجاد،شکلگیری و کاربردی شدن عملکرد و سازمان مدیریت نمود و آن را تحت نظارت و مربیگری قرار داد.برای جهتدهی به عملکرد کارکنان و سازمان نیاز است کلیه فرآیندها،کارکنان و توانمندیهای فکری،عاطفی،فیزیکی و اجتماعی در یک نظام یکپارچه قرار گرفته و از تلفیق و تعامل آنها انرژی سازمانی با ماهیت سازنده و مؤثر ایجاد شود.مدیریت عملکرد نیازمند استفاده از ساز و کارهای خاص خود است تا بتواند سطح عملکرد سازمان را ارتقا دهد.استاندارد جامع سرآمدی ازجمله ساز و کارهای علمی،عملی و تجربه شده موثر بر بهبود عملکرد سازمانهاست.در این استاندارد مولفههای کلی سرآمدی،تعالی کسب و کار برای کارکنان،نوآوری و خدمات در سازمان تحت مدیریت قرار میگیرد و بین مجموعهها تعادل ایجاد میگردد.بر این اساس در این مقاله سعی بر آن است که بنیادهای استاندارد سرآمدی جامع که تجربه شرکتهای موفق کشور سنگاپور است و در یکی از سازمانهای صنعتی و تولیدی ایران نیز پیادهسازی شده بیان و سپس ابعاد چهارگانه استاندارد و نقش آن در بهبود عملکرد سازمان تحلیل گردد.
ملخص الجهاز:
"بر این اساس سازمانها میتوانند برای بهبود مدیریت عملکرد هریک از این استانداردهای تعالی کسب و کار را برای غنیسازی قابلیتهای خود مورد استفاده قرار دهند.
این ارزشها و مفاهیم اساسی یکپارچهسازی الزامات کلیدی عملکرد در استانداردها را فراهم میکنند که عبارتند از: رهبری چشمانداز پرداز1 زیرکی و چابکی2 کیفیت با محوریت مشتری3 نظام دانشمحور4 تمرکز روی نوآوری5 مسئولیت اجتماعی6 یادگیری شخصی و سازمانی7 نتیجهگرائی8 ارج نهادن به کارکنان و شرکا9 چشمانداز و دورنمای سیستمها10 رهبری چشمانداز رهبران ارشد سازمان باید جهتگیریها را مشخص کنند و ارزشهای قابل رویت و شفاف،تمرکز روی مشتری و انتظارات بالا خلق کنند.
این مسئولیتها،اخلاق کسب و کار،حمایت از سلامت عمومی،ایمنی و محیط،خدمات اجتماعی و در میان نهادن بهترین اقدامات با جامعه تجاری را پوشش میدهد توجه به عوارض جانبی بالقوه ناشی از عملیات سازمان و نیز چرخ زندگی محصولات وو خدمات آن روی بهداشت و سلامت عمومی،ایمنی و محیط ضرورت دارد علاوه بر این،سازمانها باید حفظ منابع و کاهش ضایعات در منشاء منابع را مورد توجه قرار دهند.
عوامل و مقولههای استاندارد جامع سرآمدی: در استاندارد جامع سرآمدی و تعالی کسب و کار محورهای متعددی مورد توجه قرار میگیرد که به صورت یکپارچه به مدیریت عملکرد کمک میکند.
نقش استاندارد تعالی کسب و کار جامع در بهبود پویایی مدیریت عملکرد با توجه به این که استاندارد جامع سرآمدی دیدگاه یکپارچه و همهجانبهای به مقولههای درگیر در عملکرد سازمان دارد زمینه و بستر انجام عملیات بنیادی و تدریجی را برای بهبود عملکرد فراهم میکند."