ملخص الجهاز:
دو تن از محققینی1که سالیان زیاد درباره شرکتهای موفق به مطالعه پرداختهاند در خاطرات خود حوادث جالب و قابل توجهی را از این شرکتها نقل کردهاند که آنها را عینا از زبان خودشان پی میگیریم: طرز برخورد کارکنان بعد از صرف شام تصمیم گرفتیم شب دیگری را در واشنگتن بگذرانیم.
در جواب باید بگوئیم که ما سالها بود که در زمینه شرکتهای موفق مطالعه میکردیم و تحت تاثیر این حادثه قرار گرفتیم و معتقدیم که یکی از علل موفقیت شرکتهای موفق همین طرز برخورد کارکنان به ظاهر ساده و معمولی آنها است.
بلکه این جوان 28ساله،مهندس فروش شرکت هیولت پکارد2 (HP) است که به فروشگاه آمده بود تا اطلاعات دست اولی درباره واکنش خریداران محصولات شرکت خود به دست آورد،شنیده بودیم که«هیولت پکارد»به داشتن روابط نزدیک و صمیمانه با مشتریان خود مشهور است و حالا میدیدیم که به کسی که احتمالا دارای مدرک مهندسی یا فوقلیسانس مدیریت است،ماموریت دادهاند تا اطلاعات دست اولی درباره فرآوردههای شرکت جمعآوری کند و او بدین منظور با اشتیاق تمام با خریداران گفتگو میکرد.
در این شرکتها بدون استثنا کیفیت و خدمت، مهمترین موضوع است شرکتهای موفق به عملکرد خوب کارکنان معمولی خود توجه دارند.
این بررسیها همچنین نکات ارزشمند زیر را شامل میشود: شرکتهای موفق بیش از هرچیز در زمینههای اصولی و مبانی در حد عالی قرار دارند؛ در این شرکتها ابزار جای اندیشه را نگرفته است؛خرد و منطق همچنان موقعیت خود را داراست؛تحلیل جای عمل و اقدام را پر نکرده است؛آنها در شرایط پیچیده فعلی به شدت در تلاشند تا سادهسازی کنند؛از پشتکار خوبی برخوردارند و به کیفیت سطح بالا و رضایت مشتری بها میدهند؛به گفتگوی کارکنان خود گوش میکنند و به پیشنهادات ابتکاری آنها توجه دارند؛به آنها میدان میدهند و جسورانه زیانهای احتمالی ناشی از آن را میپذیرند.