ملخص الجهاز:
تولیدکننده از طریق بستهبندی(که حاوینام،پیام تصویری و اطلاعات کالاست)میکوشدبا مخاطب مورد نظر خود ارتباط برقرار کند: تعریف یا در واقع مسیر حرکت این رابطه بهاین شکل است: چه کسی-از چه راهی-به چه کسی-باچه تاثیری.
مشکلاتتهیه مواد اولیه پایانی ندارد و نوسانهای بازار هر(به تصویر صفحه مراجعه شود) هزینه طراحی؛راهگشا یا مایهاتلاف پول؟ از شهزاد اسفرجاتی @بازاریابی بین المللی یکی ازپرشورترین،پررونقترین وپرطرفدارترین مشاغل خدماتی در دهه90 بوده است.
اما سوال من این است:پس از تولید یککالای مرغوب،مدیران ما تا چه حد در ایجاد وخلق بازارهای تازه و منحصر به فرد میکوشند؟چند درصد از مدیران ما حاصرند بار پرزحمت وطولانی طراحی بستهبندی خوب و بازاریابی راتقبل کنند.
ما باید بازار مصرف را خوب بشناسیم،ازطریق بستهبندی و تبلیغات مناسب کالا رابشتاسانیم و با ایجاد انگیزه،نیاز تصمیم به خریدرا در خریدار بالقوه جدی کنیم.
اما به رغم همه مشکلات،ماشاهدیم محصولاتی که با بستهبندی و بازاریابیدرستی حمایت شدهاند در دستیابی به محبوبیتبسیار موفق بودهاند،حتی آنها که از نظر فرهنگیسابقه مصرف در بازار نداشتهاند،مانند(برشتوک)ذرت برشته شده برای صبحانه یاانواع پنیرهای سبک خارجی یا محصولاتگیاهی.
در بررسی عملکرد بازرگانی تجار ایرانی دربازار آسیای میانه،در مییابیم که بسیاری از آنان بهدلیل عدم آشنایی به بازار،موفق نبودهاند حتیدر مواردی کالا را به حراج گذاشتهاند تا ناچارنشوند آن را مرجوع کنند و به این ترتیب به بازارسایر تجار آسیب جدی وارد کردهاند در حالی کهکالاهای ترکیه و کرهجنوبی با بستهبندیهایمناسب و توزیع خوب،بازار آسیای میانه را فتحمیکردند.
مثال از یک رابطه تجاری بین ایران و ژاپن: به گفته یک کارشناس اقتصادی ژاپنی،بزرگترین مشکل تجار ایرانی این است که بازار راپیش از ورود به آن بررسی نمیکنند.