خلاصة:
امروزه سازمان ها به دنبال افرادی هستند که بتوانند به صورت گروهی عمکلرد مطلوبی داشته باشند و از سوی دیگر توانمندی برقراری ارتباط و تطبیق مستمر با افراد از فرهنگ های مختلف در درون سازمان و مخاطبین را دارا باشند . بنابراین لازم است کارکنان با فرهنگ های مختلف آشنا باشند و به طور مناسب با افراد سایر فرهنگ ها ارتباط برقرار کنند برای این منظور افراد نیاز به هوش فرهنگی دارند و درواقع هوش فرهنگی کلید موفقیت در دنیای کنونی و شرط لازم به منظور عملکرد مناسب گروه های کاری میباشند . از طرفی سرمایه اجتماعی نیز نقش بسیار مهمی در سازمان ها و جامعه دارد و میتواند بستری مناسب را برای اثر بخش بودن سازمان ها ایجاد کند. سازمان ، بدون شبکه ی روابط متقابل بین اعضا که توام با اعتماد ، محبت و دوستی در جهت حفظ ارزش ها و هنجا رهای سازمانی است امکان پذیر نخواهد بود سرمایه اجتماعی روابطی ست که انسان با کسانی که میشناسد برقرار میکند . یعنی اندازه، کیفیت و گوناگونی شبکه های کسب و کار و شبکه های ارتباطی شخصی که انسان در آن نقش دارد . در این پژوهش محقق در صدد است رابطه بین هوش فرهنگی و سرمایه اجتماعی بین کارکنان مجموعه های فرهنگی وابسته به شهرداری را بررسی و مشخص کند روش این تحقیق از نوع توصیفی همبستگی است . جامعه آماری 320 نفر از کارکنان سراهای محلات و خانه های فرهنگ می باشند و جامعه نمونه 150 نفر هستند که به صورت اتفاقی انتخاب شده اند برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های هوش فرهنگی آنگ و سرمایه های اجتماعی ناهاپیت وگوشال استنفاده شده است و با استفاده از آزمون ضریب هوشی همبستگی پیرسون داده ها مورد تحلیل قرار گرفت . با توجه به این تحقیق نتیجه گرفتیم که بین هوش فرهنگی و سرمایه اجتماعی بین کارکنان رابطه معنا داری وجود دارد همچنین بین تمامی مولفه های هوش فرهنگی با سرمایه های اجتماعی هم این رابطه معنا دار موجود است
ملخص الجهاز:
"رابطه هوش فرهنگی و سرمایه اجتماعی بین کارکنان مجموعه های فرهنگی وابسته به شهرداری شیرین ملاپروانه1 1 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه پیام نور مرکز تهران غرب چکیده واژههای کلیدی: بیان مسئله : با توجه به تنوع فرهنگی در جوامع امروزی و محیط متلاطم و پر رقابت در بسیاری از سازمان ها ، محیط کار امروز نیاز به افرادی دارد که با فرهنگ های مختلف آشنا باشند و بتوانند با سایر فرهنگ ها ارتباط برقرار کنند برای این منظور نیاز به هوش فرهنگی intelligence cultural یا CQ میگردد افراد با هوش فرهنگی بالا جزء دارایی های ارزشمند سازمان هستند و به خصوص در زمان بحران خود را بیشتر نشان میدهند.
جدول شماره 3 نشان میدهد که بین تمامی مولفه های هوش فرهنگی با سرمایه اجتماعی رابطه معنا داری وجود دارد در این پژوهش سطح معناداری مولفه های انگیزشی –راهبردی –شناختی و رفتاری هوش فرهنگی با تمامی مولفه های سرمایه اجتماعی اعم از اعتماد ، شبکه ها ، همکاری ، روابط ، ارزش ها ، فهم متقابل و تعهد سنجیده شده است .
و این هوش فرهنگی با مولفه ها و ابعاد مختلف سرمایه اجتماعی مثل ارتباط و اعتماد ، همکاری و تعهد و فهم متقابل که از مولفه های اصلی شبکه سازی و روابط درون گروهی برای عملکرد بهتر و موثر تر سازمان ها میباشند ارتباط مثبتی دارند .
(2011) Examining Social Capital and the Teachers Effectiveness, Journal of educational leadership and management , Islamic Azad university , Garmsar Branch , 5(3) , 145-137 26."