خلاصة:
این پژوهش به منظور مقایسه ی مهارتهای سطوح چهارگانه خواندن ودرک مطلب بین دوگروه راست دست وچپ دست از دانش آموزان دختر مقطع چهارم ابتدایی انجام گرفته است.پژوهش حاضر از نوع مقطعی و روش اجرای آن از نوع پیمایشی و جامعه آماری آن شامل دانش آموزان دختر مقطع چهارم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 1391-1390 بصورت نمونه از بین چهار گروه 15 نفره کودکان چپ دست ازمیان 16 کلاس از 4 دبستان بطور تصادفی و چهار گروه 15 نفره کودکان همطراز راست دست آنان است. برای تجزیه وتحلیل داده ها از تحلیل واریانسی F و تست لوین1، و همچنین تست ANOVA وتست t برای مقایسه ی میانگین های دوگروه سودبرده شد. در خصوص مقایسه میانگین دو گروه راست دست و چپ دست در متغیر آزمون ادبی واطلاعاتی پرلز ، در اکثر فرضیه ها مشخص شد بین گروه راست دست و چپ دست تفاوت معنادار در سطح p<0.01 وجود دارد وفرضیه کلی پژوهش مبنی بربرتری راست برتری در مهارت خواندن تائید گردید.مهارتهای سطوح چهارگانه خواندن ودرک مطلب درگروه دانش آموزان راست دست دختر مقطع چهارم ابتدایی مناطق 1 و14 شهرتهران ، بیشتر از گروه چپ دست ازدانش آموزان دختر مقطع چهارم ابتدایی مناطق 1 و14 شهرتهران بود.
ملخص الجهاز:
بررسی تاثیرراست دست برتری و چپ دست برتری برمهارت خواندن دانش آموزان دختر مقطع چهارم ابتدایی شهر تهران معصومه اسد1، علی اصغر کاکوجویباری2، بلقیس روشن3 1دانشجوی کارشناسی ارشد ، زبانشناسی – آموزش زبان فارسی، دانشگاه پیام نور ، تهران 2عضو هیئت علمی رشته روانشناسی دانشگاه پیام نور 3 عضو هیئت علمی رشته زبان شناسی دانشگاه پیام نور چکیده این پژوهش به منظور مقایسه ی مهارتهای سطوح چهارگانه خواندن ودرک مطلب بین دوگروه راست دست وچپ دست از دانش آموزان دختر مقطع چهارم ابتدایی انجام گرفته است.
پژوهش حاضر از نوع مقطعی و روش اجرای آن از نوع پیمایشی و جامعه آماری آن شامل دانش آموزان دختر مقطع چهارم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 1390-1391 بصورت نمونه از بین چهار گروه 15 نفره کودکان چپ دست ازمیان 16 کلاس از 4 دبستان بطور تصادفی و چهار گروه 15 نفره کودکان همطراز راست دست آنان است.
(به تصویر صفحه رجوع شود) گروهی از دانشمندان دانشگاه آکسفورد ، ژنی به نام LRRTM1 کشف کرده اند که عامل بروز چپ دست برتری است ، اما با وجود حدود 10% از کل جمعیت چپ دستهای جهان ، تنها 1% از این جمعیت ، حامل این ژن هستند ، بنابراین عوامل محیطی در این خصوص دخیل بوده ، لزوم تمرکز بر روی روشهای آموزشی را آشکار می سازد.