خلاصة:
ﻫﺪف اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ارﺗﺒﺎط ﺑﯿﻦ ﻣﯿﺰان اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮاه ﺑﺮ ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ دوم ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن آﻣﻞ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ اﺑﺘﺪا ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﻈﺮﯾﺎت ﻣﻮﺟﻮد درﺑﺎره رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﺟﻤﻌﯽ و ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﻈﺮﯾﺎت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ ﭘﺮداﺧﺘﻪ و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﻈﺮﯾﺎت آﻧﺘﻮﻧﯽ ﮔﯿﺪﻧﺰ در ﺧﺼﻮص ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ و ﺗﻠﻔﯿﻖ آن ﺑﺎ ﻧﻈﺮﯾﻪ ﮐﺎﺷﺖ ﺟﺮج ﮔﺮﺑﻨﺮ، ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ ﻧﻘﺸﻪ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ، ﭼﺎرﭼﻮب ﻧﻈﺮی ﻣﺪ ﻧﻈﺮ در زﻣﯿﻨﻪ ﻣﯿﺰان اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮاه و ﺗﺄﺛﯿﺮ آن ﺑﺮ ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ را ﻣﺸﺨﺺ ﻧﻤﻮدﯾﻢ و اﺑﻌﺎدی ﻫﻤﭽﻮن دﯾﻨﺪاری، ﺑﻌﺪ آﻣﻮزﺷﯽ و ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ، ﺑﻌﺪ اﻧﺤﺮاﻓﯽ، ﺑﻌﺪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺪن و اوﻗﺎت ﻓﺮاﻏﺖ را از ﻃﺮﯾﻖ ﻓﺮﺿﯿﻪ در دﺳﺘﻮر ﮐﺎر ﻗﺮار دادﯾﻢ. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری از ﻃﺮﯾﻖ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﻃﺒﻘﺎﺗﯽ و ﺑﺮ اﺳﺎس ﻓﺮﻣﻮل ﮐﻮﮐﺮان از ﺑﯿﻦ 12367 داﻧﺶ آﻣﻮز دﺧﺘﺮ و ﭘﺴﺮ ﺑﻪ ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ 372 ﻧﻔﺮ دﺳﺖ ﯾﺎﻓﺘﯿﻢ. اﺑﺰار ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﺤﻘﻖ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺑﻮده ﮐﻪ رواﯾﯽ آن ﺑﻪ روش ﻣﺤﺘﻮاﯾﯽ و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ آن ﺑﺎ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺿﺮﯾﺐ آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ ﻣﻮرد ﺗﺎﺋﯿﺪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺮم اﻓﺰارspss ﺑﻪ ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ ﭘﺮداﺧﺘﻪ و ﺑﺮای آزﻣﻮن راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﺗﺤﻘﯿﻖ ﮐﻪ در ﺳﻄﺢ ﻓﺎﺻﻠﻪ ای و ﻧﺴﺒﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ، از ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدﯾﺪه ﮐﻪ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﮐﯽ از آن اﺳﺖ ﮐﻪ اﮐﺜﺮﯾﺖ داﻧﺶ آﻣﻮزاﻧﯽ ﮐﻪ ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮاه دارﻧﺪ، از ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮاه اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤﻮده و ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ اﺳﺘﻔﺎده از ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﺳﺮﮔﺮم ﮐﻨﻨﺪه آن اﺳﺖ ﮐﻪ 167 ﻧﻔﺮ ﯾﻌﻨﯽ 44/9 درﺻﺪ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ 151 ﻧﻔﺮ ﯾﻌﻨﯽ 40/6 درﺻﺪ ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﻣﻘﺪار ﺑﻮده ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮاه را ﺑﺮای ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﺧﺎﻧﻮاده اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤﻮدﻧﺪ و ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ ﻧﺸﺎن داد، در اﺑﻌﺎد ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ ﻣﻘﺪار sig از ﺳﻄﺢ ﻣﻌﻨﯽ داری 0/05 ﮐﻤﺘﺮ ﺑﻮده و اﯾﻦ ﺑﺪﯾﻦ ﻣﻌﻨﺎﺳﺖ ﺑﯿﻦ ﻣﯿﺰان اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮاه و اﺑﻌﺎد ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ راﺑﻄﻪ ی ﻣﻌﻨﯽ داری وﺟﻮد دارد.
ملخص الجهاز:
ابزار مورد استفاده پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی آن به روش محتوایی و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ مورد تائید قرار گرفته و با استفاده از نرم افزارspss به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته و برای آزمون رابطه بین متغیرهای تحقیق که در سطح فاصله ای و نسبی می باشند، از ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردیده که نتایج حاکی از آن است که اکثریت دانش آموزانی که تلفن همراه دارند، از برنامه های اینترنت تلفن همراه استفاده نموده و بیشترین استفاده از برنامه های سرگرم کننده آن است که 167 نفر یعنی 9/44 درصد می باشد همچنین 151 نفر یعنی 6/40 درصد که بیشترین مقدار بوده تلفن همراه را برای ارتباط با خانواده استفاده نمودند و یافته ها نشان داد، در ابعاد مختلف سبک زندگی مقدار sig از سطح معنی داری 05/0 کمتر بوده و این بدین معناست بین میزان استفاده از تلفن همراه و ابعاد مختلف سبک زندگی رابطه ی معنی داری وجود دارد.
سؤال ما در این تحقیق این است که آیا رسانه های نوین (تلفن همراه) بر سبک زندگی دانش آموزان تأثیردارد؟ آیا این موضوع بر بعد دینداری، آموزشی و تحصیلی، بعد انحرافی، مدیریت بدن و گذراندن اوقات فراغت آنها تاثیر داشته است؟ اگر داشته این تأثیر چگونه است؟ ابعاد و ساختار آن کدام است؟ جلوه های تجربی آن به چه شکل است؟ 3- اهمیت و ضرورت تحقیق در سالهای اخیر تلفن همراه به عنوان یکی از پدیده های ارتباطی در دنیای امروز در بین تمام اقشار و گروههای مختلف جامعه گسترش پیدا کرده و حتی امروزه شاهد آن هستیم که بسیاری از دانش آموزان در مقاطع پایین تحصیلی نیز به تلفن همراه دسترسی دارند.
(گل محمدی،1389) 4- اهداف کلی تحقیق: این تحقیق به بررسی جامعه شناختی ارتباط بین میزان استفاده از تلفن همراه بر سبک زندگی ( مطالعه موردی دانش آموزان متوسطه ی دوم شهرستان آمل) می پردازد.