خلاصة:
مقدمه :با توجه به رقابت جهانی، ارزیابی عملکرد سازمان برای بقای سازمان مورد نیاز است وتوجه به اندازه گیری عملکرد به عنوان نقطه شروعی جهت فرایند توسعه مهم است . از سوی دیگر، یکی از موضوعاتی که برعملکرد سازمان تاثیر دارد، فرهنگ سازمانی است .درطول چهار دهه گذشته مطالعات قابل توجهی برحوزة فرهنگ سازمانی وعملکرد سازمان تمرکز کرده اند. مواد و روش ها: مطالعه حاضر کتابخانه ای است و جمع آوری اطلاعات از طریق بررسی اسناد و مطالعات گذشته صورت پذیرفته است . نتایج و بحث :در قسمت بررسی نظرات و نوشته های صاحب نظران به این نتیجه می رسیم که پژوهشگرانی که کوشیده اند ویژگی های سازمان های موفق را بیان کنندبه طور مکرر بر مفهوم فرهنگ تاکید کرده اندکه نیروی کاری سازمان به آن وابستگی دارند.فرهنگ سازمانی قوی قادر است به میزان قابل توجهی بر تعهد کارکنان اثر بگذاردو استحکام رفتار آنان را افزایش دهدو جانشینی برای قوانین و مقررات رسمی باشد.و حتی موثرتر از سیستم کنترل رسمی سازمان عمل کند. درصورتی که فرهنگ قوی و مثبت باشد باعث میشود که افراد درباره ی آنچه که انجام می دهند احساس بهتری داشته و امور را به نحو احسن انجام دهند. درنتیجه موجب عملکرد بهترو بهره وری بیشتری می شود.نتیجه گیری :با جمع بندی مطالعات پیشین درمی یابیم ؛ هر سازمانی که در آن فرهنگی قوی حاکم باشد؛ عملکرد آن سازمان بالاست . در این میان سازمان های آموزشی مستثنی نیست . از این رو مدیران آموزشی باید فرهنگ موجود در سازمان های خود را تجزیه و تحلیل کنند، سازمان مطلوب و مورد نظر خود را تعریف کرده و فرهنگ و ارزشهای مناسبی که اهداف آنها را حمایت کند مشخص و سپس ایجاد نمایند.
ملخص الجهاز:
نقش فرهنگ سازماني در بهبود عملکرد سازمان آموزش و پرورش مريم قرمزي دانشجوي کارشناسي ارشد دانشگاه پيام نور تهران غرب دکتر محمد اسماعيل رستمي نيا استاديار پژوهشگاه امام صادق (ع ) چکيده مقدمه :با توجه به رقابت جهاني، ارزيابي عملکرد سازمان براي بقاي سازمان مورد نياز است وتوجه به اندازه گيري عملکرد به عنوان نقطۀ شروعي جهت فرايند توسعه مهم است .
ادگار شاين (٢٠٠٥) نيز فرهنگ سازماني را اين گونه تعريف مي کند: يک الگويي از مفروضات بنيادي است که اعضاي گروه براي حل مسائل مربوط به تطابق با محيط خارجي و تکامل داخلي آن را ياد مي گيرند و چنان خوب عمل ميکند که معتبر شناخته شده ، سپس به صورت يک روش صحيح براي درک، انديشه و احساس کردن در رابطه با حل مسائل سازمان به اعضاي جديد آموخته ميشود.
1 Bouckaert & Halligan 2Andrews 3Boyne بعضي نظام هاي اندازه گيري عملکرد بسيار پيچيده است به اندازه اي که به آن ها اجازه مي دهد آنچه را در زمان واقعي اتفاق مي افتد، پيگيري کنند وبسياري ازسازمان ها اقداماتي براي بررسي دوره اي انجام داده اند؛ اندازه گيري عملکرد سازماني به مديران شرکت ها اجازه مي دهد توجه خود را بربخش هايي که نياز به بهبود دارند، متمرکز کنند.
172-182 ،Performance in Ghanac" Journal of African Business، 13)3( نقش فرهنگ سازماني در بهبود عملکرد سازمان آموزش و پرورش /١٥٩ Can it be a key level for:Organizational Culture .
١٨ ،"Performance in Public Management: A Survey of Academic Journals ،EGPA)European Group of Public Administration Conference Rotterdam.