خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، مقایسه عملکرد خانواده کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه / بیش فعال ١٥-٦ ساله مراجعه کننده به مراکز درمانی روان پزشکی و روانشناسی استان آذربایجان شرقی با عملکرد خانواده کودکان بدون اختلال بیش فعالی در سال ١٣٩٥ می باشد. این مطالعه از نوع علی ـ مقایسه ای و بر روی ٢٠٠ خانواده انجام گرفته است . که ١٠٠ خانواده کـودکـان مبتلا به ADHD و ١٠٠ خانواده کودکان بدون ADHD از بین مراجعین به کلینیک های روانشناسی و روان پزشکی استان آذربایجان شرقی به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس پرسشنامه ابزار سنجش خانواده در مورد آن ها اجرا و داده های بدست آمده با روش آماری t-test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتندرب . یافته ها تفاوت بین عملکرد خانواده کودکان دارای ADHD با عملکرد خانواده های کودکان بدون ADHD در همه ابعاد را (یعنی حل مساله ، ارتباط ، نقش ها، همراهی عاطفی، کنترل رفتار، آمیزش عاطفی و عملکرد کلی) معنادار نشان داد. بنابراین در حالت کلی می توان نتیجه گرفت که عملکرد خانواده گروه مبتلا به اختلال مربوطه نسبت به گروه کنترل ناسالم تر می باشد
ملخص الجهاز:
"1 - Attention Deficit / Hyperactivity Disorder 2 - Kaplan,H & Sadock, B 3 - Wiener S خوشابی و همکاران (١٣٨٥) در پروهشی با هدف بررسی تاثیر برنامه آموزش گروهی مدیریت والدین متناسب با فرهنگ ایرانی در کاهش نشانه های اختلال نقص توجه / بیش فعالی و مقایسه آن با دارودرمانی به این نتیجه رسیدند که برنامه آموزش مدیریت والدین به تنهایی در کاهش نشانه های اصلی اختلال و مشکلات رفتاری کودکان تاثیری ندارد.
1 Karson & et al - 2 - General function 3 Miller IW, Epstein NB,Bishop DS, Keitner GI, Baldwin LM - 4 Validity - 5 Coefficient Alpha(α) - یافته ها از مطالعه عملکرد خانواده ١٠٠ خانواده دارای کودکان با اختلال بیش فعالی/نقص توجه و ١٠٠خانواده بدون کودکان اختلال بیش فعالی/نقص توجه با استفاده از مقیاس سنجش خانواده (FAD)نتایج زیر بدست آمد: جدول ١: مقایسه عملکرد خانواده های کودکان بیش فعال با خانواده های کودکان بدون بیش فعالی ابعاد عملکرد خانواده شاخصهای آماری گروه ها میانگین انحراف استاندارد تفاوت میانگینها آماره تی t درجه آزادی سطح معنی داری حل مسئله بیش فعال 21 .
نتیجه تحقیق حاضر با نتایج نازک تبار فیروز جایی (١٣٨٤) مبنی بر نقش عملکرد خانواده بر سبک مقابله (مسئله مدار و هیجان ودار) با فشار روانی، و هم چنین با نتایج تحقیق کانوکوان ، آر؛ اوراوان ، ال (٢٠٠٨) با عنوان مقایسه عملکرد خانوادگی در کودکان بیش فعال و بدون بیش فعال وتفاوت معنی دار در بعد حل مسئله بین دو گروه همخوان است ."