خلاصة:
هــدف پــژوهش حاضــرارزشــیابی وضــع موجــود توانمنــدی هــای حرفــه ای اعــضای هیــات علمــی غیرپزشــکی بــه منظــور ارتقــای کیفــی دانــشگاه آزاداســلامی مــی باشــد. روش پــژوهش توصـیفی و کیفـی اسـت . جامعـه مـورد مطالعـه شـامل تمـامی اعـضای هیـات علمـی (غیرپزشـکی ) دانــشگاه آزاد اســلامی اســت کــه درســال تحــصیلی ٨٩-١٣٨٨ درواحــدهای دانــشگاهی اشــتغال داشتند. نمونـه آمـاری براسـاس نمونـه گیـری تـصادفی طبقـه ای ٢٧٦نفرمـی باشـد. ابـزار سـنجش عبــارت اســت ازپرســش نامــه محقــق ســاخته ٥٣گویــه کــه الفــای کرنبــاخ آن ٠/٨٣مــی باشــد. یافته های آماری نشان مـی دهـد بـین میـانگین نمـرات ٩مولفـه توانمنـدی هـای حرفـه ای اعـضای هیات علمی دروضع موجود ومطلوب تفاوت معنی داری وجود دارد.
ملخص الجهاز:
از بین روش هایی که بـه منظور ارزشیابی از عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی به کار میرود، به طور عمده میتـوان به موارد زیر اشاره نمود: •مصاحبه (با مدرس و دانشجو) •مشاهده از کلاس درس (به وسیله پژوهشگر) •استفاده از نظر دانشجویان (به وسیله پرسشنامه ) •استفاده از میزان یادگیری دانشجویان •استفاده از آزمون های عملکرد آموزشی •خودسنجی یا ارزشیابی از خود (توسط خود مدرس ) •استفاده از نظریات سایرین در محیط دانشگاه (ماننـد همکـاران یـا سرپرسـتان ) (پـین ، (2003 امروزه ، در تمامی نظام های آموزش عالی کشورهای توسعه یافته ، توسعه صـلاحیت هـای علمی و حرفه ای اعضای هیأت علمـی مـورد توجـه خـاص قـرار داشـته و از اهمیـت زیـادی برخوردار است .
برای پاسخ به این پرسش نمره های حاصل از ارزیـابی وضـعیت موجـود بـا نمـره هـای وضعیت مطلوب که براساس دیدگاه های اعضای هیأت علمـی بـه دسـت آمـده بـا اسـتفاده از آزمون t همبسته مورد مقایسه قرارگرفت .
مؤلفه فلسفه واهداف t با ٩٥%اطمینان انحراف انحراف میانگین مؤلفه فلسفه و معیار استاندارد اهداف حد بالا حد پایین -٧١١/٥٥ -٢٥١٣٢/١٩ -٦٦١٧/٢٠- ٠/٣٥٨٢٢ ٩٥١١٦/٥ E١١٩٩٥- وضع موجود- وضع مطلوب برای مقایسه وضع موجود و وضع مطلوب از نظر فلسفه و اهـداف مجمـوع نمـره هـای حاصل از اظهار نظر اعضای هیأت علمی با استفاده از آزمون t همبـسته مقایـسه شـد.
مؤلفه راهکارهای مدیریتی t با ٩٥طمینان انحراف انحراف میانگین مؤلفه حد بالا حد پایین معیار استاندارد راهکارهای مدیریتی -٦٢٦/٤٨ -٦٣٢٣٨/١١ -٦١٤٠٠/١٢ ٢٤٩٣٢/ ١٤١٩٤/٤ -E١٢١٢١ وضع موجود وضع مطلوب برای مؤلفه هـای راهکارهـای مـدیریتی در مقایـسه وضـع موجـود و مطلـوب مجمـوع نمره های حاصل از اظهار نظر اعضای هیأت علمی با استفاده از آزمون t همبـسته مقایـسه شـد.