خلاصة:
هدف پژوهش حاضر پیش بینی سرمایه اجتماعی دانشجویان بر اساس متغیرهای زمینه ای بود. چهارچوب نظری بر اساس نظریه های پاتنام، کلمن، بوردیو، فیلد و فوکویاما انتخاب شد. روش تحقیق در این پژوهش از نوع مطالعات همبستگی بود. نمونه آماری شامل 400 نفر از دانشجویان دانشگاه های آزاد اسلامی منطقه 11 بود که به روش نمونه گیری چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش، پرسشنامه سرمایه اجتماعی و پرسشنامه محقق ساخته بود. یافته ها با استفاده از تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بسیاری از متغیرهای زمینه ای قادر به پیش بینی مؤلفه های سرمایه اجتماعی (اعتماد تعمیم یافته، مشارکت رسمی- مدنی، مشارکت مذهبی، هنجار معامله متقابل، پیوند دوستی- همسایگی، پیوند دوستی خانوادگی و اعتماد نهادی) میباشند. تحلیل رگرسیون گام به گام برای تبیین مؤلفه های سرمایه اجتماعی توسط متغیرهای زمینه ای بیانگر این بود که میزان اعتماد نهادی زنان بالاتر از مردان است. اشتغال فقط توانست مشارکت رسمی- مدنی را پیش بینی کند. میزان مشارکت رسمی- مدنی دانشجویان کارشناسی بالاتر از کاردانی بود. رشته تحصیلی در حالت کلی سرمایه اجتماعی را پیش بینی می کند. بین رشته های تحصیلی در همه مؤلفهها بغیر از اعتماد نهادی تفاوت معنی دار است. میزان اعتماد تعمیم یافته و مشارکت رسمی- مدنی افراد متأهل بیشتر از افراد مجرد می باشد.
ملخص الجهاز:
با توجه به نقش کلیدی تعاملات و روابـط انسانی و اجتماعی در متغیر سرمایه اجتماعی ، مسأله اساسی این تحقیق عبارت است از این کـه آیا بین متغیرهای زمینه ای و سرمایه اجتماعی رابطه معنی دار وجود دارد؟ به عبارتی دیگر آیـا می توان سرمایه اجتماعی را براساس متغیرهای زمینه ای پیش بینی کرد؟ مبانی نظری پژوهش پاتنام ١ سرمایه اجتماعی را آن دسته از عناصر و ویژگـی هـای نظـام اجتمـاعی (ماننـد اعتمـاد اجتماعی ، هنجار های معامله متقابل و شبکه های اجتماعی ) می داند که هماهنگی و همکـاری را بین افراد یک جامعه برای دست یابی به سود متقابل تسهیل می کنند.
میانگین ، تعداد و انحراف استاندارد در سرمایه اجتماعی و ابعاد آن انحراف میانگین سرمایه اجتماعی و مؤلفه های آن در متغیرهای زمینه ای میانگین تعداد متغیر استاندارد دختر پسر متأهل مجرد شاغل بیکار کارشناسی کل کل کاردانی (کل ) اعتماد 18/50 18/26 18/86 18/19 18/68 18/20 18/36 18/52 18/43 2/97 386 پیونددو ستی - 16/19 15/61 16/33 15/72 16/12 15/77 15/89 16 15/93 4/54 386 خانوادگی پیونددو ستی - 9/90 9/84 10/25 9/66 10/29 9/50 9/70 10/09 9/87 4/56 386 همسایگی هنجارمعام 386 12/91 35/22 36/44 34/32 34/34 36/21 34/60 36/37 35/37 35/06 له متقابل مشارکت 386 6/32 14/86 15/20 14/61 15/22 14/46 14/42 15/67 15/88 14/53 خیریه مشارکت 386 7/94 13/83 14/51 13/33 13/10 14/65 13/38 14/66 13/87 13/80 مذهبی اعتماد 386 12/92 48/73 49/61 48/07 49/08 48/34 48/71 48/77 47/24 50/33 نهادی مشارکت رسمی - 1/30 1/39 1/58 1/22 1/54 1/17 1/23 1/49 1/34 1/07 386 مدنی سرمایه 386 38/24 159/59 162/13 157/69 158/45 160/87 158/02 162/47 158/12 161/18 اجتماعی جهت بررسی این سؤال تحقیق که آیا بـین دانـشجویان دختـر و پـسر در ابعـاد سـرمایه اجتماعی تفاوت معنی داری وجود دارد؟ از آزمون معنی داری چند متغیره Wilks' Lambda اسـتفاده شـد.