ملخص الجهاز:
"Rubenberg, Israel and the American National Interest : a Critical Examination (Urbana: University of Illinois Press, 1986); Leland Melvin Phillips, Israel’s Efforts at Maneuvering the United States Mideast Strategy and the Possible Consequences for the Future of the World, New expanded ed.
در یک فصل از کتاب با عنوان «کتاب های درسی و معلمان : ناقلان 1- Teaching Materials and Sources of Information on the Middle East for Secondary School Teachers 2- Malcolm Peck 3- Florida State University 4- Images of the Arabs in the United States secondary schools social studies textbooks: A content analysis and unit development 5- American Images of Middle East Peoples: Impact of the High School 6- Images of the Arabs and of Their Conflict with Israel Held by American Public Secondary School Social Studies Teachers 7- The Middle East: The Image and the Reality دانش و عاملان جامعه پذیری »،١ برخورد مغرضانه با خاورمیانه مورد تاکید ویژه قرار گرفته است : «به نظر نمیرسد مشکل جانبداری، تسویه ، حذف و ارایه اطلاعات ناراست در هیچ حوزه ای چون متـون مربوط به خاورمیانه حاد باشد.
خانم بارلو، یک سـال بعـد در مقاله ای با عنوان «خاورمیانه : واقعیت ها و خرافات »٥ که در «مجله موسسه بین المللی »٦ به چـاپ 1- Textbooks And Teachers: Conveyors of Knowledge and Agents of Socialization 2- Elizabeth Barlow 3- Middle East Outreach Council 4- Evaluation of Secondary-level Textbooks for Coverage of the Middle East and North Africa, 1994 5- Middle East: Facts and Fictions 6- Journal of the International Institute رسید، از تداوم برخورد ناعادلانه کتاب های درسی با خاورمیانه ، ۱۹ سال پس از انتشار اولین گزارش موسسه مطالعات خاورمیانه (MESA) در این باره اظهـار تاسـف کـرد و وضـعیت ایـن کتاب هـا را ناامیدکننده خواند."