خلاصة:
با توجه به بهره گیری سلفی گری جهادی با نمایندگی حزب التحریر، القاعـده و داعـش از آرمـان آزادسازی فلسطین و پیوند آن با موضوع فلسطین ، نوشتار حاضر بر آن است تا به تبیـین جایگـاه مساله فلسطین در گفتمان آن بپردازد. این امر از طریق تمرکز بر اظهـارات و تبلیغـات رسـانه ای جریان های سلفی گری جهادی در کنار افراد فلسطینی موثر در این جریان انجام می شود. علاوه بـر این ، در نوشتار حاضر تلاش شده است تا ضمن پاسخ دادن به این سوال که چرا مبارزه با اسـراییل و تلاش برای حمایت از آرمان فلسطین در رفتار جریان سلفی گری جهادی ، جایگاهی حاشیه ای را به طور عملی به خود اختصاص داده است ، علل اصلی به حاشیه رفتن آزادی فلسـطین در عملکـرد مصادیق این نوع سلفی گری جهادی به رشته تحریر درآید. در این راستا معرفی جایگاه این جریان در میان فلسطینی ها نیز اهمیت ویژه ای دارد.
ملخص الجهاز:
"نتیجه گیری با مروری بر سخنان و پیام های عبـداٰلله عـزام ، بـن لادن و الظـواهری و همچنـین رهبـران حـزب التحریر و نگاهی به اندیشه ، عملکرد و جایگاه داعـش در فلسـطین اشـغالی میتـوان دریافـت کـه ویژگی مشترک آنان ، شناخت مخاطب و بافت حاکم بر جوامع توده عرب به ویژه فلسـطینیها بـوده است زیرا این افراد با دانستن این که سران عرب به آرمان فلسطین پشت پا زده و در خفا با اسراییل وارد مذاکره و سازش شده اند، از احساسات توده عرب در این زمینه کـه اشـغال فلسـطین را کـانون نافرجامی های جهان اسلام میداند، به نفع خود بهره برداری کرده اند.
به این ترتیب ، میتوان سه جریان حزب التحریر، القاعده و داعش را این گونه با هـم مقایسـه کرد: شاخصه نام سازمان فعالیت رسانه ای جایگاه در اراضی اشغالی ۱۹۶۷ نحوه فعالیت گروهی نقش فلسطینیها جایگاه گفتمانی فلسطین حزب التحریر متوسط بسیار زیاد فعالیت اعلامی سیاسی و اولویت با نزاع فکری محوری محوری اما منوط به ایجاد خلافت اسلامی القاعده متوسط رو به پیشرفت نه چندان زیاد فعالیت مسلحانه و عقیدتی محوری در دوشاخه عبداٰلله عزام و بن لادن محوری اما منوط به ایجاد خلافت اسلامی داعش پیشرفته زیاد در نوار غزه فعالیت مسلحانه و عقیدتی حاشیه ای و نداشتن حضوری تأثیرگذار نه چندان محوری (اولویت با دشمنان داخلی در جهان اسلام ) در این میان این سوال مطرح میشود که به رغم صحبت مکرر سـران سـلفیگری جهـادی از فلسطین ، چرا این مسأله عملا جایگاه محوری در رفتار این سازمان ها نـدارد؟ بـا توجـه بـه مطالـب گفته شده می توان در راستای پاسخ به این سوال به دلایل متعددی اشاره کرد: دلیل اول به گفتمان خود سلفی گری جهادی یعنی «آزادسازی از خارج فلسطین و اندیشه های خشونت طلبانه آن » باز می گردد."