خلاصة:
امروزه عرصه رقابت سازمانها را مجبور به استفاده از مديريت دانش و سرمايه فكري كرده است. به گونه اي كه اقتصاد كنوني مزيت رقابتي شركتها بر پايه دارايي نامشهود و سرمايه فكري گرديده و با برقراري ارتباطات مناسب با مشتريان و كسب تجربه لازم در اين مسير وبا اتكا به دانش و تكنيكهاي سازماني و مهارت هاي تخصصي اين امر را محقق مي گردد. زماني كه شركتها از اقتصاد صنعتي به سمت اقتصاد دانشي حركت مي كنند با چالشهاي بزرگي مانند پويايي و عدم اطمينان و پيچيدگي رو به رو هستند لذا دراين شرايط نياز به آگاهي بيشتر در مورد سرمايه فكري و كنترل آني آن فزوني مي ايد، اين موضوع باعث شده است كه شركتها دارايي نا مشهود خود را شناسايي و مديريت كنند. در اين تحقيق تاثير فرآيندهاي مديريت دانش بر اجزاي سرمايه فكري در مركز دانش بنيان مورد سنجش قرار گرفت، نتايج حاصل از تاييد عاملي دراين تحقيق نشان داد كه تسهيم و مبادله دانش تاثير معناداري بر سرمايه انساني نداشته و اكتساب دانش تاثير
معناداري بر سرمايه ساختاري نداردو نيز مشاهده گرديد كه ساير فرآيندهاي مديريت دانش تاثير معناداري بر اجزاي سرمايه فكري داشته و براي بارور كردن سرمايه فكري مي توان از فرآيندهاي دانش و تغيير در ابعاد آن استفاده نمود.
ملخص الجهاز:
"( ,O’ Dell ( Grayson&1998 (رجوع شود به تصویر صفحه) در این تحقیق نیز محقق از پنج فرآیند مدیریت دانش که به صورت زیر توصیف شده اند و همپوشانی زیادی با مدلهای قبلی فرآیندهای مدیریت دانش دارد جهت بررسی ارتباط با اجزای سرمایه فکری استفاده نموده است : خلق و تولید دانش : اشاره به میزان توسعه و یا ایجاد منابع دانش توسط سازمانها در طول مرزبندی عملیاتی و وظیفه ای سازمانها دارد و نیازمند توانمندی برای تولید کاربردهای جدید از دانش موجود و بهره برداری از مهارتهای جدید بالقوه کشف نشده است (٢٠١٠,Liao Et Al).
آنچه که در این مرحله مهم است اینست که دانش انتقالی به سازمان و بین افراد ، بایستی با کالاها، خدمات و فرآیندهای سازمانی یکپارچه شود و برای دریافت کننده و منتقل کننده دانش یک مفهوم مشترک ایجاد نماید(٢٠١٠,Nayir And Uzuncarsili)دانش در طولانی مدت بع عنوان منبع کلیدی برای سازمانها در نظر گرفته شده است ومدیریت موثر آن هم برای موفقیت امری ضروری است (٢٠٠٧,Nevo And Chan) بخش دوم تحقیق مربوط به متغیر سرمایه فکری می باشد که در این بخش این متغیر را توضیح و بررسی خواهیم نمود: سرمایه فکری 5 در رابطه با سرمایه فکری تعاریف مختلفی ارائه شده است که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهد شد: ١-سرمایه فکری یک چیز فرار و گریزان است اما زمانیکه کشف شود و مورد استفاده قرار گیرد سازمان را قادر می سازد تا با یک منبع جدید در محیط رقابت کند."