خلاصة:
در محیط متلاطم و متغیر امروزي، شرکتها براي بقا و رشد در بازار رقابتی
باید نسبت به رقبا داراي مزیت رقابتی باشند. محصولات جدید، فناوري هاي
پیشرفته، ترکیب هاي سازمانی جدید و غیره در صورتی موفقیت شرکتها را
فراهم می کند که در خلق و ایجاد مزیت رقابتی پایدار موثر می باشند . مسئله
مقاله حاضر در پی این است تا بررسی نماید تا نقش کارآفرینی استراتژیک را
در حفظ و توسعه مزیت رقابتی پایدار بررسی نماید . روش تحقیق حاضر از
لحاظ هدف کاربردي، از لحاظ میزان نظارت و درجه کنترل میدانی و از نظر
نحوه گردآوري داده ها از نوع همبستگی است. براي گردآوري داده ها از روش
دلفی و از ابزار پرسشنامه استفاده شده است . به منظور پالایش داده ها از نرم
و از مدل ساختاري در قالب تحلیل عاملی تأئیدي، تحلیل مسیر و نرم spss افزار
استفاده شده است. براي این تحقیق پنج فرضیه تدوین گردید ک ه LISREL افزار
با استفاده از تحلیل عاملی تأئیدي و تحلیل مسیر مورد آزمون قرار گرفت و هر
پنج فرضیه تأئید شد.که در این میانمشخص شد که بازار گرایی از اهمیت
بالاتري در مقایسه با سایر متغیرها برخوردار است. با توجه به نتایج تحقیق
پیشنهاد می شود که شرکتها با به کارگیري بازار گرایی و شناسایی و ارضاي
نیازهاي حال و آتی مشتریان، شناخت رقبا و برنامه هایشان و ایجاد هماهنگی
هاي لازم بین بخشهاي مختلف سازمان، براي مشتریان خود ایجاد ارزش
نمایند و از این طریق مزیت رقابتی پایدار براي خود ایجاد نماید.
ملخص الجهاز:
"با توزیع نرمال تفاوت معنا داری وجود دارد:H١ شکل شماره ٤ نتایج ةآزمون فرض نرمال بودن مولفه های تحقیق مولفه متغیر مقدار s -k سطح معنادار نتیجه آزمون کولموگراف ـ سمیرنوف کاهش هزینه /718 /682 تائید فرض H١ تمایز 1/02 /079 تاییدفرض H١ تمرکز /899 /552 تایید فرض H١ هم افزایی /912 /095 تایید فرض H١ حرکت پیشرو /819 /534 تایید فرض H١ ایده یابی 1/123 /065 تایید فرض H١ اجرای ایده /899 /552 تایید فرض H١ بهره برداری از ایده /905 /103 تایید فرض H١ مشتری گرایی 1/128 /063 تایید فرض H١ رقابت گرایی 1/122 /065 تایید فرض H١ هما هنگی بین بخشی /895 /554 تایید فرض H١ مدل اندازه گیری یا تحلیل عاملی تائیدی (CFA) در روش شناسی مدل معادلات ساختاری، ابتدا به ساکن لازم است تا روایی سازه٩مورد مطالعه قرار گرفته تا مشخص شود نشانگر های انتخاب شده برای اندازه گیری سازه های مورد نظر خود از دقت لازم برخوردار هستند.
شکل شماره ٥ اثرات سازه ها و معنی داری پارامترهای برآورد شده ساختار عاملی مرتبه دوم مولفه های کارآفرینی ، استراتژیک و بازارگرایی مولفه سازه مرتبه دوم رتبه تخمین استاندارد t نتیجه آزمون هم افزایی 1 0/88 17,66 تایید اثر تمرکز 2 0/76 11,66 تایید اثر تمایز 3 0/64 8,88 تایید اثر کاهش هزینه 4 0/54 8,02 تایید اثر حرکت پیشرو 5 0/19 3,34 تایید اثر اجرای ایده 0/88 5,35 تایید اثر ایده یابی 0/48 4,44 تایید اثر بهره برداری از ایده 0/44 4,36 تایید اثر هماهنگی بین بخشی 1 0/98 17,9 تایید اثر رقیب گرایی 2 0/95 17,4 تایید اثر مشتری گرایی 3 /89 17,09 تایید اثر مدل ساختاری(مدل تحلیل مسیر) پس از طی مراحل تصدیق مدل اندازه گیری و محاسبات روایی سازه در این مرحله می توان به آزمون روابط بین سازه های تحقیق پرداخت ."