خلاصة:
هدف تحقيق حاضر تحليل چندرسانه اي گفتمان تبليغات تجاري بيلبوردها مي باشد. از آنجا كه در شرايط تجارت كنوني، تبليغات امري ضروري است، اگر روش درستي براي تبليغات در نظر گرفته نشود، به جاي سودمند بودن مي تواند زيانبار باشد. اطلاعات به روش ميداني و از طريق عكس برداري بيلبوردهاي سطح شهرهاي شيراز و تهران مشاهده و جمع آوري شده است. تعداد ۲۰ تصوير به طور كيفي و كمي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. داده ها بر اساس الگوي تحليل گفتمان انتقادي سه بُعدي فركلاف در بخش عوامل زباني و الگوي تحليل گفتمان تركيبي كرس و ونليوون (۱۹۹۶) مورد بررسي قرار گرفت و نتايج تحليل نشان داد ۱۵% بيلبوردهاي تبليغاتي تحقيق حاضر نشان دهنده ي مولفه ي تقاضا هستند و ۸۵% آنها دربرگيرنده ي مولفه ي ارايه مي باشند اين مي تواند بدين معني باشد كه تبليغات در ايران مستقل از تقاضا و خريدار به ارائه ي كالا مي پردازد و لذا متقاضي چنداني براي جذب نخواهد داشت. نسبت ۴۰% نماي نزديك و ۴۰% نماي متوسط نسبت به نماي دور نشان دهنده ي تمايل تبليغات به ايجاد روابط صميمانه ي فردي و اجتماعي تصوير تبليغاتي با مخاطب مي باشد. درصد صفر و عدم وجود تصوير با زاويه ي دوربين بالا بين داده هاي تحقيق حاضر نشان دهنده ي عدم تمايل تبليغات در ايران به ارائه ي قدرت به تماشاگر است. ۸۰% تصاوير تبليغاتي با زاويه ي دوربين هم سطح و روبرو نشان گر دربرگيري و برابري با مخاطب مي باشد آنچنان كه تبليغات خواستار اين است كه تماشاگر را برابر و دربرگيرنده بداند به عبارت ديگر تماشاگر را جزئي از تبليغات مي داند.
ملخص الجهاز:
"در این جا، پرسش های فرکلاف عنوان میشود و در فصل بعد یعنی تجزیه و تحلیل داده ها در مورد عوامل زبـانی هـر بیلبورد به پاسخ به آن ها خواهیم پرداخت (فرکلاف ، ٢٠٠٣: ١٩٤-١٩٠): سؤالات مربوط به قسمت واژگان : سوال شماره ١: کلمات چه ارزش تجربی ١ دارند؟ این کلمات از چه گروه طبقه بندی کلمات انتخاب شده اند؟ آیا این کلمات با در نظر داشتن ایدئولوژی خاصی نسبت به کلمات دیگر تـرجیح داده شده اند؟ آیا کلمات مترادف و یا متضاد در جمله وجود دارد؟ سوال شماره ٢: کلمات چه ارزش ارتباطی ٢ دارند؟ 1 experinental value 2 relational value آیا عباراتی که دارای حسن تعبیر باشند در جمله موجود است ؟ آیا کلمات رسمی و یا غیر رسمی نشانه دار در جمله بکار رفته است ؟ سوال شماره ٣: ارزش بیانی ١ واژگان در جمله به چه چیز در دنیای واقعی اشاره دارد؟ سوال شماره ٤: چه استعاره ها و یا معانی مجازی در جمله بکار رفته است ؟ سؤالات مربوط به قسمت نحو: سوال شماره ٥: ارزش های تجربی دستور زبان به کار رفته شده چیست ؟ چه نوع فرآیندی صورت گرفته و چه عناصری در آن استفاده شده است ؟ آیا عامل نا معلوم است ؟ آیا فرایندها همان هستند که در ظاهر نشان میدهند؟ آیا از مبتدا سازی استفاده شده است ؟ آیا جملات معلوم هستند یا مجهول ؟ سوال شماره ٦: ارزش های ارتباطی دستور زبان به کار رفته چیست ؟ چه وجهی٢ (بیانی٣، پرسشی٤، امری٥) بکار رفته است ؟ آیا مشخصه های مهم روش های ارتباطی در جمله یافت میشود؟ آیا از ضمایر ما و شما استفاده شده است و اگر استفاده شده چگونه ؟ سوال شماره ٧: چه ارزش بیانی در مشخصه های دستوری جمله دیده میشود؟ آیا مشخصه های شاخص روش های بیانی در جمله وجود دارد؟ سوالات مربوط به بخش پیوستگی سوال شماره ٨: جملات ساده چگونه با یکدیگر پیوند خورده اند؟ از چه شیوه ای برای اتصال جملات ساده بهره گرفته شده است ؟ آیا بندهای بکار رفته ، پایه و پیرو٦ هستند و یا با یکدیگر همپایه ٧اند؟ چگونه به معانی درون متنی و برون متنی اشاره شده است ؟ 1 expressive value 2 mode 3 declarative 4 interrogative 5 imperative 6 subordinate 7 coordinate سوالات مربوط به بخش ساختار متنی سوال شماره ٩: از چه شیوه هایی برای تعامل استفاده شده است ؟ آیا راه هایی وجود دارد که طی آن یکی از شرکت کنندگان در گفتمان نوبـت ، شـرکت - کننده دیگر را برای صحبت کنترل کند؟ سوال شماره ١٠: بر چه بخشی از متن تأکید بیشتری شده است و کدام بخـش حـاوی پیـام است ؟ ٦."