خلاصة:
زمینه : خواندن یک مهارت مهم برای یادگیری دروس است . افت شنوایی می تواند منجر به اختلال خواندن در دانش آموز کم شنوا شود. هدف از کاردرمانی در این دانش آموزان علاوه بر آموزش ، شناخت ، ارزیابی و برطرف کردن موانع یادگیری نیز می باشد.روش : این مطالعه به صورت مورد پژوهی روی یک دانش آموز دختر کم شنوا پایه چهارم ابتدایی ، دارای اختلال خواندن انجام شد. ارزیابی اولیه در ٣ حیطه جسمی ، روانی و شناختی انجام شد. ابزارهای ارزیابی شامل : مشاهده ، مصاحبه با معلم و والدین ، آزمون های تمییز شنیداری ، حافظه کاری ، دیداری و شنیداری ،آزمون توجه ، تصاویر تشخیص شکل از زمینه و مطالب کتاب خوانداری سال چهارم ، درک مطلب و تصویرسازی بود. پس از جمع بندی نتایج حاصله از ارزیابی ، فعالیت هایی مناسب با شرایط دانش آموز برای انجام در جلسات کاردرمانی تهیه شد. همچنین تمریناتی برای ارایه به والدین برای انجام در منزل تهیه شد و در اختیار آن ها قرار گرفت . یافته ها: ارزیابی های اولیه دانش آموز علایم اضطراب و کمبود اعتمادبه نفس را نشان داد. مشکلات حیطه شناختی شامل ضعف حافظه دیداری و شنیداری ، تمییز شنیداری ، محدودیت دامنه لغات ، درک مطلب و تصویرسازی بود. میانگین سرعت خواندن دانش آموز ١٤ کلمه در دقیقه بودکه در پایان جلسات تا ٢٠ کلمه در دقیقه افزایش یافت . همچنین توانایی دانش آموز در تمامی حیطه های شناختی به جز تمییز شنیداری بهبود یافت . نتیجه گیری : اگر آموزگاران از دلایل ایجاد برخی ناتوانی های دانش آموزان آگاهی داشته و راهکارهای مناسب را به کارگیرند، به ارتقای عملکرد دانش آموزان کمک موثری می کند.
ملخص الجهاز:
"بینایی و شنوایی ، اختلال روانی مانند حضور احتمالی رویکرد بیشتر معلمان تلفیقی نیز آموزش به صورت افسردگی و اضطراب ، پرخاشگری ، بیش فعالی ، توجه – انفرادی بوده و اغلب رفع مشکلات پایه که موجب ایجاد تمرکز پایین ، بی قراری ، کاهش انگیزه کافی در تحصیل ، ناتوانی در یادگیری دروس شده است موردغفلت واقع وابستگی به والدین ، کمبود اعتمادبه نفس و دید منفی به می شود.
نرم افزار حافظه کاری دیداری دانش آموز به منظور رفع نقص شنوایی از سمعک استفاده و شنیداری ، آزمون تمییز شنیداری ، تصاویر مرتبط با می کند و در این حالت قادر است در محیط کلاس تشخیص شکل از زمینه ، آزمون سی پی تی ١ و مطالب صدای معلم را شنیده و به سوال های او پاسخ دهد.
مانند تمایل نداشتن به انجام فعالیت های مرتبط با خواندن و بیان این که نمی دانم یا نمی توانم به صورت مکرر در یافته ها جلسات اولیه ، نگاه به کاردرمانگر برای کسب اطمینان بررسی های حیطه جسمی نشان داد که به جز نقص از درست بودن پاسخ یا تلفظ واژگان و نشانه هایی از شنوایی ، دانش آموز مشکل دیگری در این حیطه ندارد.
پژوهش انجام شده توسط مشکل و جان بخشی به اشیا و دیگری متنی با درشتی کاکوجویباری در داخل کشور نیز مبین این مطلب است خط کتاب درسی و دارای جمله های طولانی ولی حاوی که افت شنوایی بر سطح سواد خواندن تاثیر منفی داشته واژگانی که دانش آموز معنای آن ها را می دانست و و افراد کم شنوا در مهارت درک خواندن ، عملکرد دارای مفهوم ساده بود.
Frequency of reading, math, and writing disabilities in children with clinical disorders."