خلاصة:
مقدمه:اضطراب شايع ترين مشكلات روان شناختي كودكان بشمار ميرود كه همواره مورد توجه پژوهشگران بوده است. هدف: اين پژوهش با هدف بررسي اثر بخشي آموزش برنامه فرندز بر اضطراب كودكان شهر شيراز انجام شده است. روش: روش پژوهش نيمه آزمايشي از نوع پيش آزمون ـ پس آزمون با گروه كنترل بود. جامعه آماري شامل تمامي كودكان دختر و پسر 9 تا 11 ساله مدارس ابتدايي شهر شيراز در سال تحصيلي 94-93 بود كه با روش نمونه گيري تصادفي چند مرحلهاي و با استفاده از پرسش نامهاضطراب كودكان20 نفر از دانش آموزان انتخاب و با روش تصادفي ساده به دو گروه آزمايش(10 نفر) و گروه كنترل(10 نفر) اختصاص يافتند. گروه آزمايش به مدت 3 ماه در معرض آموزش برنامه فرندز قرار گرفت و گروه كنترل مداخله اي دريافت نكردند، پس از سه ماه و پايان برنامه پس آزمون و يك ماه پس از مداخله مرحله پيگيري انجام گرفت. تجزيه و تحليل دادهها هم با استفاده از آزمون تي تست و تحليل كوواريانس چند متغيري انجام شده است.
يافتهها: نتايج پژوهش هم سو با مطالعات ديگر از اثر بخشي آموزش برنامه فرندز بر كاهش اضطراب كودكان به شكل قاطع در مرحله پس آزمون و پيگيري حمايت كرد، هم چنين، مشخص شد بيش ترين تاثير در مرحله پس آزمون بر كاهش اضطراب اجتماعي كودكان و در مرحله پي گيري بر كاهش اضطراب اجتماعي و اضطراب فراگير بوده است. نتيجه گيري: برنامه فرندز ميتواند به عنوان يك مداخله پيشگيرانه در كاهش اضطراب كودكان در جامعه ايراني مورد توجه قرار گيرد.
This study aimed to investigate the effectiveness of the FRIENDS treatment program on the anxiety of children in Shiraz. Research methodology was a randomized pre-test and post-test type with a control group. Statistical population includes all boys and girls 9 to 11 years old of Shiraz elementary schools in the academic year 2014-2015 with a multi-stage random sampling and by using the anxiety questionnaire of children, 20 students were selected and by simple random sampling method were assigned to two groups of test group (10 persons) and control group (10 persons). Test group was exposed to the training program of FRIENDS for 3 months and the control group didn’t receive any intervention. After 3 months and the end of program, the post-test was done and one month after the intervention, the follow-up was performed. Data analysis was performed by using T-test and multivariate analysis of covariance (MANCOVA). Research results in line with other studies supported the decisive effectiveness of training program of FRIENDS on reducing the anxiety of children in post-test and follow-up stages. It was also determined that the most effectiveness in post-test stage on reducing the social anxiety in children, and in follow-up stage on reducing the social anxiety and stress was comprehensive. FRIENDS program can be taken into consideration as a preventive intervention to reduce the anxiety of children in Iranian society.
ملخص الجهاز:
"اسـتالارد، سیمپـسون، اندرسـون، هیبـرت و اوسـبورن٩ (٢٠٠٧) در پژوهشی با اجرای آموزش برنامه فرندز به مدت ٣ ماه بر روی ١٠٦ کودک ٩ تـا ١٠ سـاله کـه در ٦ 1-Koala 2- Spence, Holland, Barrett & Laurens 3- Queensland 4- Kendall's 5- Barrett, LowryWebster& Turner 6-Turner 7- Conradt&Essau 8- Farrell, Ollendick&Dadds 9-Simpson, Anderson, Osborn &Hibbert ماهه گذشته از اضطراب و عزت نفس پائین رنج می بردند، دریافتند که به گونه ای معنی دار مقـدار اضطراب کاهش یافته و اعتماد به نفس افـزایش یافتـه اسـت .
منبع متغیر وابسته مجموع df میانگین F معناداری مجذور توان تعییرات مجذورات مجذورات اتا آماری پیش وحشت زدگی ٠/٠٦٣ 1 0/053 0/01 0/875 0/025 0/063 آزمون اضطراب فراگیر ٤/١٥٢ 1 0/298 0/119 0/148 2/296 4/152 اضطراب جدایی ٦/٢٦٥ 1 0/445 0/180 0/07 3/732 6/265 اضطراب 0/973 1 0/094 0/024 0/526 0/418 0/973 اجتماعی 4/115 1 0/410 0/165 0/084 3/365 4/115 مدرسه هراسی عضویت وحشت زدگی ٢٨/٨٦٢ ١ ٢٨/٨٦٢ ١١/٥٨٩ ٠/٠٠٣ ٠/٤٠٥ ٠/٨٩ گروهی اضطراب فراگیر ٢٢/٨١٤ ١ ٢٢/٨١٤ ١٢/٦١٤ ٠/٠٠٢ ٠/٤٢٦ ٠/٩٢ اضطراب جدایی ٢٠/٩٠٦ ١ ٢٠/٩٠٦ ١٢/٤٥٥ ٠/٠٠٣ ٠/٤٢٣ ٠/٩١ اضطراب 0/99 0/631 0/000 67/097 67/655 1 67/655 اجتماعی 22/81 1 0/98 0/523 0/000 22/810 22/81 مدرسه هراسی در جدول ٤ نتایج اثرهای بین آزمودنیها بیانگر آن است کـه اثـر آمـوزش برنامـه فرندز (FRIENDS) بر ابعاد اضطراب کودکان در مرحله پس آزمون معنادار است ، بـه گونه ای که اثر آموزش برنامه فرندز برای بعد اخـتلال وحـشت زدگـی٤٠%، اضـطراب فراگیر ٤٣%، اضطراب جـدایی ٤٢%، اضـطراب اجتمـاعی ٦٣% و مدرسـه هراسـی ٥٢% است که همگی در سطح کمتر از ٠/٠١ معنـادار اسـت ، بـیش تـرین تـأثیر در مرحلـه پس آزمون بر کاهش اضطراب اجتماعی بوده است ."