خلاصة:
اعتماد عاملی مهم در توسعه جوامع و هم چنین از عناصر مهم شکل گیری سرمایه
اجتماعی است. سطح اعتماد در جامعه تا حدودی متأثر از سطح اعتماد درون نهادهای
اجتماعی و فرهنگی آن جامعه است که در این میان آموزش و پرورش و در رأس آن
مدرسه، از اهمیت بسزایی برخوردار است. اعتماد لازمه شکل گیری روابط صحیح در
محیط کار است و بدون اعتماد اعمال و رفتارهای افراد با یکدیگر ساختگی بوده و از
عمق لازم برخوردار نخواهد بود. لذا پژوهش حاضر به دنبال بررسی سطح اعتماد دبیران
و ارائه راهکارهایی برای افزایش میزان اعتماد سازمانی می باشد. روش پژوهش، پیمایشی
از نوع توصیفی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری اين پژوهش، دبیران مقطع
متوسطه اول شهر بیرجند بودند که از این تعداد 196 نفر ) 109 نفر دبیر مرد و 87 نفر
دبیر زن( به عنوان گروه نمونه به روش نمونه گیری طبقه ای و تصادفي ساده انتخاب
شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه اعتماد سازمانی رودر ) 2003 ( استفاده
شد. در تنظیم پرسش نامه و بررسی روایی صوری و محتوایی، از نظر اساتید مجرب
0/ استفاده و برای بررسی پایایی پرسش نامه آلفای کرونباخ برای این پرسش نامه 88 به دست آمد. تحلیل داده ها با نرم افزار spss و با استفاده از شاخص های توصیفی تک نمونه اي و مستقل انجام شد. T مانند میانگین و انحراف معیار و هم چنین آزمون نتایج پژوهش نشان داد که اعتماد نهادی، کمترین میزان و سپس اعتماد عمودی قرار دارد و اعتماد به همکاران، بالاترین میانگین را دارا می باشد و در انتها، راهکار هایی برای
افزایش اعتماد نهادی و عمودی ارائه شده است
ملخص الجهاز:
"با توجه به اهمیت موضوع اعتماد در بین دبیران و سازمان و تأثیرات آن بر سرنوشت جامعه ، پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت اعتماد در سطح فردی ، گروهی و سازمانی در جامعه مورد نظر به دنبال ارائه راهکارهایی برای افزایش سطح اعتماد و رسیدن به محیط مطلوب برای کارکنان و در نتیجه برای دانش آموزان است و با توجه به اهداف پژوهش به سؤال هایی در رابطه با وضعیت اعتماد، ابعاد آن و تفاوت های آن در دبیران مرد و زن پاسخ داده خواهد شد.
الونن ، بلمکوست و پومالاین (١٦٨ :٢٠٠٨ ,Puumalainen &Ellonen, Blomqvist, ) اعتماد سازمانی را به دو بعد اعتماد بین شخصی (ارتباطی ) و غیرشخصی تفکیک کرده اند که اعتماد شخصی به دو بعد اعتماد افقی (اعتماد بین کارکنان ) و اعتماد عمودی (اعتماد بین کارکنان و مدیران شان ) اشاره دارد و اعتماد غیرشخصی یا نهادی بر اعتماد افراد نسبت به راهبرد و چشم انداز سازمان ، شایستگی ها، ساختارها و فرایندهای منصفانه و سیاست های منابع انسانی تأکید می کند که در ادامه به بررسی انواع اعتماد در سازمان پرداخته شده است .
جدول ١) توزیع فراوانی و درصد نمونه پژوهش بر حسب جنسیت و سابقه متغیر متغیر نمونه آماری درصد نمونه مرد ١٠٩ ٥٥/٦% جنسیت زن %44/4 87 کمتر از ده سال ١٦ ١٠/١% سابقه خدمت ده تا بیست سال ٢٩ ١٨/٤% بیشتر از بیست سال ١١٣ ٧١/٥% در جدول ٢، وضعیت میانگین و انحراف معیار متغیر اعتماد سازمانی و ابعاد آن ، شامل اعتماد افقی ، عمودی و نهادی را نمایش می دهد و در ادامه از آزمون T تک نمونه ای برای سنجش وضعیت میانگین این متغیر استفاده شده است ."