خلاصة:
مسئله پژوهش حاضر عبارت است از «مقايسه تاثير كتاب هاي فارسي بخوانيم و بنويسيم و كتاب هاي فارسي خوانداري و نوشتاري در تقويت مهارت هاي توليدي زبان». روش تحقيق از نوع علي- مقايسه اي است و جامعه مورد مطالعه دانش آموزان چهارم ابتدايي دبستان هاي مناطق نوزده گانه شهر تهران در سال تحصيلي ۹۳-۹۲ (زبان آموزان نظام بخوانيم و بنويسيم) و ۹۴-۹۳ (زبان آموزان نظام خوانداري و نوشتاري) هستند. در نمونه گيري، منطقه ۹ به صورت هدفمند انتخاب شد كه منطقه اي گسترده و شامل مدارس دولتي در سه گروه برخوردار، نيمه برخوردار و محروم است. با نمونه گيري خوشه اي از هر گروه، يك مدرسه دخترانه و يك مدرسه پسرانه انتخاب شد و از هر مدرسه يك كلاس به عنوان نمونه پژوهش تعيين گرديد و از آزمون هاي سنجش مهارت هاي زباني نيز به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. يافته هاي اين پژوهش نشان داد كه در مهارت هاي توليدي زبان، دانش آموزاني كه با فارسي «خوانداري و نوشتاري» آموزش ديده اند نسبت به دانش آموزاني كه با فارسي «بخوانيم و بنويسيم» آموزش ديده اند، به طرز معناداري عملكرد بهتري دارند. تبيين نتايج همچنين نشان داد كه مشخص بودن اهداف برنامه و پرهيز از كلي گويي در بيان آن ها، دستيابي به اهداف را ميسر كرده است. به بيان ديگر با طراحي آمورشي مشخص، بر مبناي مدل هاي علمي و آموزش گام به گام در برنامه فرايند-محور، مهارت هاي زباني در دانش آموزان بهبود يافته است.
ملخص الجهاز:
"آزمون تی مستقل تفاوت میانگین ها را در سطح اطمینان ٩٥ درصد معنادار نشــان می دهد (٠,٠٠٤>٠,٠٥= سطح معناداری )، لذا می توان ادعا نمود که دانش آموزان مورد مطالعه در ســال ١٣٩٤ (نظام خوانداری و نوشتاری ) از دانش آموزان مورد مطالعه در سال ١٣٩٣ (نظام بخوانیم و بنویسیم ) به لحاظ زمان سخن گفتن ، از مهارت بالاتری برخوردار بوده اند.
آزمون تی مستقل تفاوت میانگین ها را در سطح اطمینان ٩٥ درصد معنادار نشان می دهد (٠,٠٠١>٠,٠٥= سطح معناداری )، لذا می توان ادعا نمود که دانش آموزان در سال ١٣٩٤(نظام خوانداری و نوشتاری ) از دانش آموزان مورد مطالعه در سال ١٣٩٣ (نظام بخوانیم و بنویسیم ) به لحاظ طبقه بندی و پرداختن به جنبه های موضوع ، از مهارت بالاتری برخوردار بوده اند.
آزمون تی مستقل تفاوت میانگین ها را در سطح اطمینان ٩٥ درصد معنادار نشان می دهد (٠,٠٠١>٠,٠٥= سطح معناداری )، لذا می توان ادعا نمود که دانش آموزان مورد مطالعه در سال ١٣٩٤(نظام خوانداری و نوشتاری ) از دانش آموزان مورد مطالعه در سال ١٣٩٣ (نظام بخوانیم و بنویسیم ) به لحاظ انسجام گفتار و با توالی منظم سخن گفتن ، از مهارت بالاتری برخوردار بوده اند.
آزمون تی مستقل تفاوت میانگین ها را در سطح اطمینان ٩٥ درصد معنادار نشان می دهد (٠,٠٤٣>٠,٠٥=سطح معناداری )، لذا می توان ادعا نمود دانش آموزان مورد مطالعه در سال ١٣٩٤(نظام خوانداری و نوشتاری ) از دانش آموزان مورد مطالعه در سال ١٣٩٣ (نظام بخوانیم و بنویسیم ) به لحاظ نوشتن بند مقدمه و نتیجه ، از مهارت بالاتری برخوردار بوده اند."