خلاصة:
این مقاله به دنبال شناسایی چالش های آموزش های مهارتی در کشور و ارائه راهبردهای مقابله با آن است . پژوهش حاضر از نظر هدف ، کاربردی و از نظر نوع داده ها، کیفی اسـت . نمونـه مـورد مطالعه شامل مسئولان و کارشناسان مرتبط با حوزه آموزش مهارتی در وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و سایر موسسات مهم آموزش عالی مرتبط ، وزارتخانه کار و امـور اجتمـاعی و وزارتخانـه آموزش و پرورش بوده که به صورت هدفمند انتخاب شدند. بر اساس نتایج ، سه مورد از مهم ترین چالش های آموزش مهارتی در کشور عبارت است از: فقدان مدل توسعه آموزش عالی، مشـخص نبودن میزان سهم آموزش های مهارتی در نظام آموزش عالی کشور و فقدان مهـارت هـای لازم در دانش آموختگان مراکز مهارت آموزی. سه مورد از مهم تـرین راهبردهـای آمـوزش مهـارتی در کشور عبارت است از: تدوین و تنظیم سیاست های کلی آموزش های مهارتی ، امکان افـزایش ٥٠ درصدی سهم آموزش های مهارتی در برنامه ششم توسعه کشور و همگـرا کـردن سیاسـت هـا و تصمیم های مربوط به آموزش های مهارتی با تاسیس «شورای ملی مهارت ».
ملخص الجهاز:
"چالش های آموزش های مهارتی در ایران ردیف چالش اولویت 1 فقدان مدل توسعه آموزش عالی و مشخص نبودن میزان سهم آموزش های مهارتی در نظام آموزش عالی کشور اول 2 تغییر نقش وزارتخانه های آپ و عتف از «متولی (سیاست گذار و هدایت کننده )» به «مجری» فاقد اولویت 3 عدم دسترسی به اطلاعات به روز از نیاز بازار کار در کشور (محلی، استانی، ملی، منطقه ای و سایر کشورها) و به تبع آن ، عدم پاسخگویی نیازهای آموزشی متناسب با ضرورت های بازار کار ششم 4 عدم اجرای نظام صلاحیت حرفه ای در کشور دوم 5 فقدان برنامه ریزی منسجم در بهره مندی از تجربیات کشورهای موفق در آموزش های شغلی به ویژه در طراحی، اجرا و پیاده سازی و ارزیابی آموزش های مهارتی هفتم 6 فقدان شبکه نظارت و ارزیابی جامع و مستمر در اجرای آموزش های مهارتی دهم 7 مقرون به صرفه نبودن سرمایه گذاری بخش خصوصی در طراحی و اجرای این آموزش ها با توجه به پر هزینه بودن این آموزش ها چهارم 8 فقدان مهارت های لازم در فارغ التحصیلان مراکز مهارت آموزی (تشدید بحران بیکاری) سوم 9 تعدد نهادها و مراکز سیاست گذاری و اجرا در حوزه آموزش های مهارتی هشتم 10 عدم توجه کافی به آموزش مهارت های انسانی و ارتباطی در کنار آموزش های فنی فاقد اولویت 11 عدم اعتباربخشی شایسته به مدارک و گواهینامه های مهارتی در ساختار اشتغال کشور فاقد اولویت 12 جهت گیری نظام آموزشی کشور به سمت تقاضای اجتماعی و نه تقاضای بازار کار (افزایش مدرکگرایی در جامعه ) پنجم 13 پایین بودن منزلت مؤسسات و آموزش های مهارتی نزد جامعه نهم 14 رقابت دو وزارتخانه آپ و عتف بر سر منابع موجود فاقد اولویت نتایج جدول ١ نشان میدهد که از بین ١٤ چالش مهمی که بـین صـاحب نظـران ایـن حـوزه مورد بررسی قرار گرفت ، ٤ مورد از فهرسـت خـارج شـد و در نهایـت بـر روی ١٠ چـالش اتفاق نظر به وجود آمد."