خلاصة:
گسترش رقابت همراه با تحولات عمده در عرصه تجارت، بسياري از روش هاي سنتي را متحول ساخته و فضاي رقابت را در به كارگيري فناوري هاي نو حاكم نموده است. نظام بانكي نيز از اين قاعده مستثنا نبوده و با پيدايش مفاهيم نوين در بانكداري، شيوه ارائه خدمات به مشتريان در اقصي نقاط جهان دچار تحول شده است. با توجه به شيوه هاي سنتي موجود در بانك هاي كشور و نارسايي اين روش ها در ارائه خدمات جديد، تحقيق حاضر با محوريت شناسايي موانع و راهكارهاي توسعه بانكداري الكترونيك در شعب استان تهران بانك انصار صورت پذيرفته است. لذا پس از مرور ادبيات موضوعي، كسب نظر از خبرگان واحد مركز تحقيقات بانك و حذف موارد غير مرتبط، 39 عامل متمايز و موثر بر توسعه بانكداري الكترونيك استخراج گرديد. موارد مذكور پس از انجام دو مرحله تحليل عاملي اكتشافي به 4 طبقه تقليل يافت كه بر اساس دانش حاصل از ادبيات پيشين با عناوين عوامل مديريتي، فناورانه، سازماني و هزينه اي نام گذاري گرديدند. در مرحله بعد، مدل به دست آمده با استفاده از تحليل عاملي تائيدي مورد آزمون قرار گرفت كه شاخص هاي اصلاح، مويد برازش مطلوب داده ها بوده است. همچنين طبق نتايج به دست آمده از آزمون فريدمن، عدم ايجاد تغيير متناسب در نظام پرداخت اصلي ترين و عدم تامين هزينه لازم جهت تجهيز فني سازمان كم اثرترين موانع در راستاي توسعه بانكداري الكترونيك در بانك انصار بوده اند.
ملخص الجهاز:
"نام پیشنهادی سازه های استخراج یافته از تحلیل عاملی اکتشافی مرتبه اول شماره گویه ها نام پیشنهادی سازه نام اختصاری ٣١٣٠٢٩٢٨ تغییر ساخت بانک به سوی نهادینه سازی بانکداری الکترونیک OR3 ١٣١٢١١١٠ تمایل به تغییر جهت مجهز نمودن بانک به تجهیزات روز و مدیریت آن MA1 ٧٦٥ توانمندی بانک جهت ارائه خدمات و پشتیبانی از سامانه ها TE3 ٢٤٢٣٢٢ وجود قوانین لازم برای انجام تراکنش های مالی اینترنتی و الکترونیکی OR1 ٣٤٣٣٣٢ آموزش و به هنگام سازی متناسب کارکنان نسبت به بانکداری الکترونیک OR4 ٢٧٢٦٢٥ همکاری موسسه های مالی داخل کشور جهت تسهیل استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک برای مشتریان OR2 ٣٧٣٦٣٥ تأمین بودجه کافی جهت ایجاد امکانات اولیه برای برخورداری مناسب مشتریان از تسهیلات بانکداری الکترونیک CO1 ٤٣ نرم افزار مناسب بانکداری الکترونیک TE2 ١٦١٥١٤ ثبات در برنامه های توسعه بانکداری الکترونیک MA2 ٢١ زیرساخت های فنی لازم جهت استفاده از تسهیلات بانکداری الکترونیک TE1 ١٩١٨١٧ برخورداری کارکنان بانک از دانش مرتبط با مفاهیم بانکداری الکترونیک MA3 ٢١٢٠ تعهد در نگرش مدیریت نسبت به پیاده سازی و توسعه بانکداری الکترونیک MA4 ٩، ٨ ایجاد فضای امن برای مشتریان جهت انجام تراکنش های متمایز با استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک TE4 ٣٩، ٣٨ تأمین بودجه لازم جهت ترویج فرهنگ استفاده از بانکداری الکترونیک CO2 پس از رسیدن به ١٤ سازه پس از EFA مرحله اول ، آن گونـه کـه بیـان شـد مرحلـه دوم رویکرد حاضر صورت پذیرفت که خروجی آن به شرح ذیل است ؛ در این بخش جهـت اختصار صرفا ماتریس چرخش یافته عاملی آمده ، ضمنا میزان ضـریب KMO، ٠/٧٨٠ و آماره آزمون بارتلت صفر است ."