خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط مستقیم خودکارآمدی تحصیلی و ارتباط غیرمستقیم آن (از طریق طرد همسالان و موفقیت تحصیلی) با افسردگی نوجوانان انجام شده است. آزمونیهای پژوهش شامل 946 نفر (471 دختر و 475 پسر) از دانشآموزان مقطع متوسطه شهر تهران میباشند که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری عبارتند از: پرسشنامه خودکارآمدی کودکان و نوجوانان (SEQ-C؛ موریس، 2001)، سیاهه افسردگی کودک (CDI)، پرسشنامه طرد همسالان و موفقیت تحصیلی. برای تحلیل دادهها از نرم افزار لیزرل و روش تحلیل مسیر استفاده شده است. یافتهها نشان داد که مدل پیشنهادی از نیکویی برازش نسبتاً خوبی برخوردار است. نتایج نشان داد که مسیر مستقیم خودکارآمدی و همچنین مسیر غیرمستقیم آن از طریق طرد همسالان در افسردگی نوجوانان معنیدار است. خودکارآمدی تحصیلی همچنین بر موفقیت تحصیلی نوجوانان تأثیر مستقیم دارد اما مسیر غیرمستقیم آن بر افسردگی از طریق موفقیت تحصیلی معنیدار نمیباشد. استلزامهای بالینی برای پیشگیری و درمان افسردگی نوجوانان مورد بحث قرار گرفت.
ملخص الجهاز:
- Self- efficacy - Social – cognitive Theory - Bandura - Maddux - Mostafa, Nasir, & Yusooff خودکارآمدی همچنین میزان تلاش، پشتکار و استقامت افراد را تعیین میکند.
موفقیتهای علمی از طریق چیرگی و تسلط خود راهبری شده برای ارتقاء مهارتهای مقابلهای، تجربه موفقیت و خودکارآمدی را تقویت مینماید (ویلیامز و زین 10 ، 1997؛ - Lewis - Scott - Medina - Maciajewski, Prigerson, & Mazure - Mcmugh & Debus - Performance accomplishment - Vicarious experiences - Verbal persuasion - Emotional arousal - Williams & Zane بندورا، 1997).
- Faure & Loxton - Baker - Pastorelli, Barbaranelli, & Caprara - Peterson, Compass, Brooks-Gunn, Stemmlar, & Grant - Richardson - Burns, Andrew, & Szabo - Barchia & Bussey نظریه شناختی بندورا (بندورا و همکاران، 1999) بر اساس نظریه خود اثرمندی یک مدل عاملیتی 1 از افسردگی ارایه میدهد که در آن فرد به جای آن که دستخوش تأثیر استرسهای محیطی بر روی آسیبپذیریهای فردی شود، نقش عاملی در سازگاری خود دارد.
هدف دیگر پژوهش حاضر بررسی مسیرهای غیرمستقیم تأثیر خودکارآمدی تحصیلی از - Agentic model - Schawelson - Pajares & Schunk - Ehrenberg, Cox, & Koopman - Caprara, Gerbino, Paciello, Guinta, & Pastorelli طریق موفقیت تحصیلی و طرد همسالان میباشد.
پرسشنامه خودکارآمدی کودکان و نوجوانان 1 SEQ-C: این پرسشنامه توسط موریس 2 (2001) برای ارزیابی حس خودکارآمدی کودکان و نوجوانان در سه حیطه - Self – Efficacy Questionnaire - Children - Muris خودکارآمدی اجتماعی، تحصیلی و هیجانی تهیه شده است.