خلاصة:
پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه آزمایش و گواه بوده که به منظور بررسی تأثیر آموزش مهارتهای مدیریت خشم در کاهش تعارضات زناشویی زوجهای ارجاعی به شعب شورای حل اختلاف شهرستان باغملک انجام شد. 20 زوج، که حداقل دو سال از ازدواج آنها گذشته و دارای فرزند نیز بودند با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده از بین جامعهی تحقیق انتخاب و به شیوهی تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. قبل از اجرای آموزش (ارایه متغیر آزمایشی) دو گروه با استفاده از پرسشنامه تعارضات زناشویی مورد پیش آزمون قرار گرفتند. سپس، گروه آزمایشی به مدت 8 جلسهی 5/1 ساعته تحت آموزش مهارتهای مدیریت خشم قرار گرفتند. دو هفته پس از انجام مداخله، مجدداً هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه تعارضات زناشویی مورد پس آزمون قرار گرفتند. نتایج tتست گروههای مستقل و تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) بر روی تفاضل نمرههای پیش آزمون و پس آزمون نشان داد که زوجهای گروههای آزمایش در مقایسه با گروه گواه از لحاظ 7 خرده مقیاس پرسشنامه تعارضات زناشویی در سطح 05/0 کاهش معنیداری را نشان دادند.
ملخص الجهاز:
از آنجا كه بروز تعارضات زناشويي يكي از علل اساسی مشکلات زناشویی، رضایت پایین، جدايي و طلاق ميباشد و اگر حل و كنترل شود، احتمال اینکه ازدواج به جدايي ختم شود، کاهش ميیابد، لذا پژوهش حاضر بر آن بود تا با بررسي تأثير آموزش مهارتهاي مديريت خشم بر كاهش تعارضات زناشويي، كارآمدي اين مهارتها را در كنترل و كاهش تعارضات اجتنابناپذير زناشويي مورد بررسي قرار دهد و مشخص نمايد كه آيا آموزش مهارتهاي مديريت خشم باعث كاهش تعارضات زناشويي ميشود؟ فرضیههای تحقیق فرضیه1: آموزش مهارتهای مدیریت خشم باعث کاهش تعارضات زناشویی زوجهاي ارجاعي به شعب شورای حل اختلاف ميشود.
يافتههاي مربوط به فرضيههاي تحقيق در اين بخش ابتدا يك تحليل t تست گروههاي مستقل بين تفاضل نمرات پیشآزمون و پسآزمون تعارضات زناشويي گروههاي آزمايش و گواه انجام شده که نشان دهندهی وجود تفاوت معنیدار بین گروه آزمایش و گواه است.
بنابراین فرضیه اصلی تحقیق مبنی بر وجود تفاوت معنیدار بین گروههاي آزمایش و گواه تأیید ميشود، به این معنی که آموزش مهارتهاي مدیریت خشم در کاهش تعارضات زناشویی گروه آزمایش مؤثر بوده است.
به اين معني كه آموزش مهارتهاي مديريت خشم موجب كاهش تعارضات زناشويي در زوجها در گروه آزمایش گردیده است.
کودکان مشاجرات، ناسازگاریها، هیجانات، واکنشهاي رفتاری و شدت تعارضات - Crockenberg, Cleerkes, & Lekka - Cummings, Kouros, & Papp - Mc Closkey, Figueredo, & Koss - Livingston & Kordinak - Duggan, O'Brien, Kennedy والدین خود را در مورد مسايل روزمره مشاهده و نسبت به آنها واكنش نشان ميدهند.