خلاصة:
برخي از پژوهش ها نشان داده است كه سبك هاي تفكر و يا سبك هاي يادگيري بيش از هوش تبيين كننده كيفيت و ميزان يادگيري دانشجويان است. سبك تفكر و يا اصطلاحات همپوش آن مانند سبك شناختي تفكر و سبك يادگيري به برتري هاي فرد در يادگيري اشاره دارد. با توجه به اين كه شناسايي روش هاي ترجيحي فراگيران، نقش مهمي در برنامه ريزي درسي و آموزشي رشته هاي دانشگاهي دارد، هدف اين پژوهش مقايسه سبك هاي تفكر دانشجويان بر حسب رشته تحصيلي و جنسيت آنان بوده است. بدين منظور 350 دانشجوي رشته هاي علوم انساني، علوم پايه و فني- مهندسي ( 188 پسر و 162 دختر) دانشگاه شيراز با استفاده از روش نمونه گيري خوش هاي چند مرحله- اي تصادفي انتخاب شدند و به پرسشنامه سبك تفكر (گراشا و ريچمن، 1996 ) پاسخ دادند. پايايي ابزار پژوهش به وسيله ي آلفاي كرونباخ و روايي آن به وسيله ي تحليل عامل تعيين شد. براي تجزيه و تحليل داده ها نيز از تحليل واريانس چند متغيره استفاده گرديد. نتايج نشان داد كه دانشجويان علوم پايه در مقايسه با دانشجويان علوم انساني و مهندسي بيشتر از سبك هاي تفكر مسؤوليت پذير و همكاري خواه استفاده مي كنند. همچنين يافته ها روشن ساخت كه پسران دانشجو در مقايسه با دختران بيشتر از سبك هاي تفكر مستقل و اجتناب كننده استفاده مي كنند
ملخص الجهاز:
بدین منظور ٣٥٠ دانشجوی رشته های علوم انسانی ، علوم پایه و فنی - مهندسی (١٨٨ پسر و ١٦٢ دختر) دانشگاه شیراز با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله - ای تصادفی انتخاب شدند و به پرسش نامه سبک تفکر (گراشا و ریچمن ،١٩٩٦) پاسخ دادند.
فراگیران ممکن است در چگونگی برخورد با تکلیف متفاوت عمل کنند، ولی این تفاوت ناشی از بهره هوشی یا توانایی های آن ها نیست ؛ بلکه بیشتر به شیوه های ترجیحی مربوط می شود که افراد برای پردازش ، سازمان دهی اطلاعات و واکنش نشان دهی به محرکات محیطی به کار می گیرند (امامی پور، اسفند آباد، ١٣٨٦).
Tunwir, Aditya, & Banshi 2 .
Alemi, Daftari & Tobolcea 5 .
Witkin, Moore, Goodenough & Cox 2 .
Mohamad, Yee, Muhmad & Tee 3 .
Pruet, Ang & Farzin 5 .
Halili, Naimie, Siraj, Abuzaid & Leng 7 .
Ford, Hartwick & Ullman 8 .
همچنین نتایج نشان داد که بین سبک های تفکر دانشجویان رشته های مختلف نیز تفاوت معناداری (٠٠٣=p ،٢/٣١= F) وجود دارد.
نتایج نشان داد که در سبک تفکر مسؤولیت پذیر بین رشته های علوم انسانی و علوم پایه تفاوت معناداری وجود دارد.
نتایج این پژوهش نشان داد که دانشجویان رشته های علوم پایه در مقایسه با دانشجویان رشته های علوم انسانی و مهندسی بیشتر از سبک های تفکر مسؤولیت پذیر و همکاری خواه استفاده می کنند.
A validity and reliability study of grasha-riechmann student learning style scale, International Journal of Human and Social Sciences, 3, 177-184.