خلاصة:
مطالعه حاضر با هدف ارزشيابي از برنامه درسي دوره پيش دبستاني دانش آموزان كمتوان ذهني صورت
گرفت. روش تحقيق ارزشيابانه و جامعه آماري تحقيق شامل كليه مديران، معلمان و اولياي دانش آموزان
مراكز استثنايي استان آذربايجان غربي و مشاهده گران از اين مراكز بودند. روش نمونه گيري براي مديران و
معلمان به صورت سرشماري و براي اولياي دانش آموزان، خوشه اي چندمرحله اي و مشاهده گر براي هر مركز تك متغيره) استفاده گرديد. t) دو نفر بود. به منظور تجزيه و تحليل داده ها از آمار توصيفي و آمار استنباطي براي گردآوري داده ها از ابزارهاي پرسشنامه، چكليست، سؤالات بازپاسخ و نمرات دانش آموزان استفاده شد. نتايج پژوهش نشان داد كه كيفيت سازماندهي منابع انساني از نظر مديران، معلمان و مشاهده گران و اوليا نامطلوب ميباشد. كيفيت محتواي برنامه درسي دانشآموزان از نظر تمام گروه ها مطلوب ميباشد. كيفيت فرآيند تدريس به صورت تئوري از نظر مديران و معلمان مطلوب و از نظر اوليا نامطلوب ميباشد. كيفيت فرآيند تدريس در بخش عملي از نظر تمامي گروه هاي شركت كننده مطلوب ميباشد. كيفيت تحقق اهداف حيطه رشد اجتماعي - هيجاني از نظر مديران و معلمان مطلوب و ارزيابي دفترچه هاي ارزشيابي نسبتاً مطلوب و از نظر اوليا نامطلوب ميباشد و در نهايت كيفيت تحقق اهداف حيطه زبان، برقراري ارتباط و سوادآموزي از نظر مديران و اوليا نامطلوب، از نظر معلمان مطلوب، و ارزيابي دفترچه هاي ارزشيابي نوآموزان نسبتاً مطلوب ميباشد. در قسمت بحث و نتيجه گيري به تبيين نتايج و ارائه پيشنهاداتي، پرداخته شد.
ملخص الجهاز:
برای این سؤال و سایر سؤالات از آزمون t تک متغیره استفاده شد و نتایج چنانچه در جدول (٢) مشاهده می شود نشان داد که t به دست آمده در سطح اطمینان ٩٥% برای مؤلفه کیفیت سازماندهی منابع انسانی معنادار نمی باشد به عبارتی بر اساس دیدگاه مدیران تفاوت قابل توجهی بین میانگین به دست آمده از نمونه و میانگین جامعه وجود ندارد و با توجه به مقدار منفی تفاوت میانگین های جدول (٢) می توان بیان داشت که "کیفیت سازماندهی منابع انسانی " دانش آموزان کم توان ذهنی در دوره پیش دبستانی از دیدگاه مدیران در سطح نامطلوبی است .
با استفاده از آزمون t تک متغیره و نتایج جدول (٣) مشاهده می شود که t به دست آمده با توجه به ٠٠٠٢=P و ٠٠٥=α معلمان تفاوت قابل توجهی بین میانگین به دست آمده از نمونه و میانگین جامعه وجود دارد و با توجه به مقدار مثبت تفاوت میانگین های جدول می توان بیان داشت که "کیفیت محتوای برنامه درسی " دانش آموزان کم توان ذهنی در دوره پیش دبستانی از دیدگاه معلمان نیز در سطح مطلوبی قرار دارد.